Solidariteit: Eerlijk alles delen.

23 november 2014

Solidariteit: Eerlijk alles delen.

Gisteren (zaterdag) stonden we weer op ons bekende plekje bij de Bernhard van Kreel poort.
Het thema was deze keer: EERLIJK ZULLEN WE ALLES DELEN. Omdat dit een regel uit een Sint Nicolaaslied is, hadden we enkele attributen van zwarte Piet meegenomen. Een muts, een kraag en de zak, waarop met grote letters het thema stond geverfd.

Met chocoladegeld, sponsjes en met de ZO krant spraken we de mensen in het centrum aan over de steeds groter wordende kloof tussen rijk en arm.
Dit werd door heel veel bezoekers van het centrum herkend en ook zij maakten zich hierover ook zorgen. Mensen klaagden over de steeds hoger wordende huur en de hoge premies voor de zorgverzekering. Een medewerker van Buurtzorg vertelde dat patiënten met open wonden hun verband zelf moeten betalen, waardoor bij  patiënten met lage inkomens het verband minder vaak vernieuwd wordt. Hetgeen weer infecties met zich mee kan brengen.
Een ander persoon vertelde dat de zorgverzekering bepaalt hoeveel incontinentiemateriaal een verzekerde per dag mag gebruiken. Veel mensen blijven daarom in een half nat materiaal zitten.

We hebben afgelopen maandagavond ons tiende Novemberdebat gehad. Thijs Coppus, fractiemedewerker van de SP, gaf daar  als definitie voor solidariteit: "ELKAAR EEN WAARDIG BESTAAN GUNNEN EN GEVEN".
Na wat ik gisteren in het centrum gehoord heb, vraag ik me af of onze samenleving nog wel solidair is. Ik vertrouw er op van wel.

Goed stuk Baukje!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.