Vervoer moet toegankelijk zijn, voor iedereen!

27 februari 2015

Vervoer moet toegankelijk zijn, voor iedereen!

Foto: Met dank aan 'De Kandelaar'

Gisteravond, 26 februari, vond er in Amersfoort een verkiezingsdebat plaats; georganiseerd voor en door mensen met een (verstandelijke) beperking. De SP werd vertegenwoordigd door Gerard Bosman en Jan Breur.

Speciaal voor de gelegenheid had de SP een programma geschreven in nog makkelijkere taal; toegespitst op die punten die voor mensen met een beperking belangrijk zijn.

Aan het begin van de avond mochten alle partijen zich voorstellen en vertellen waar ze voor staan. Bosman vertelde dat hij op jonge leeftijd al leerde dat, als je wat in de wereld wilt veranderen, je bij de politiek moet zijn.
Omdat hij in zijn jeugd heeft moeten knokken om naar de HBS te kunnen, strijdt hij voor sociale rechtvaardigheid. De kernwaarden van de SP - menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit - zijn hem op het lijf geschreven.

Na zijn inleiding gaf hij het stokje door aan Breur, die de simpele hertaling van het program toelichtte en het debat met de andere partijen aanging.

In dit debat kwamen tal van onderwerpen aan de orde, maar de toegankelijkheid van het vervoer kwam toch het meest prominent aan bod.
Regiotaxi's blijken nog maar wat vaak instaptrapjes te hebben die voor mensen die slecht ter been zijn bijzonder onhandig zijn.

Volgens VVD'er Jacob Germs is er bij de aanbesteding af te spreken dat op dit soort zaken gelet wordt. Echter, bleek hij niet bereid om hier extra geld voor uit te trekken. De SP, voor wie toegankelijkheid van het openbaar vervoer een speerpunt is, is dat wel.

Een veelgehoorde klacht uit de zaal was, dat politici vaak niet doorhebben wat er zoal schort aan de regiotaxi.
Breur: "Politici hebben, met een moeilijk woord, een volksvertegenwoordigende en controlerende taak. Zij moeten dus in de gaten houden of wat er is afgesproken ook gebeurt - en of het werkt. Als dat met de regiotaxi nog onvoldoende is gebeurd, hebben we werk te doen de komende periode. De SP zal zich hier zeker hard voor maken."

Foto-impressie:

Foto: Jan Breur