10.983 Handtekeningen!

10.983 Handtekeningen!

Foto: Cor van Londen

Historische actie: Red ons stadsstrand

De handtekeningenactie 'Red Ons Stadsstrand' is ge-eindigd met een eindstand van 10.893 handtekeningen. Gisteravond (vrijdag, 1 september) is deze uitslag bekend gemaakt op een bijeenkomst op het stadsstrand. De handtekeningen zijn overgedragen aan Tineke Bette, plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad.

SP-fractievoorzitter Jan Breur, die de bijeenkomst presenteerde, wees de aanwezigen erop dat 'Red Ons Stadsstrand' niet alleen een SP-actie was, maar dat velen hebben bijgedragen aan het succes. Ondernemers (Daisy's, Web Store en Schoenmakerij Paul den Ouden) hielpen mee bij het inzamelen van handtekeningen; alszo ook gewone inwoners die niet aan een politieke partij verbonden zijn.

Eén van die vrijwilligers is Erna Scholten, die ook op de bijeenkomst sprak. In de weken dat zij handtekeningen ophaalde, heeft ze veel reacties gehoord. Het stadsstrand betekent lucht, een rustpunt, een plaats van ontmoeting - belangrijke meerwaarde voor het centrum.

Raadscommissielid Sietse van der Bij gaf een toelichting over de handtekeningenactie. Die is ontstaan nadat de gemeenteraad besloot om een groot deel van het stadsstrand te veranderen in bouwgrond. D66, ProV, VVD, Denk en SP pleitten we voor behoud van het volledige stadsstrand, maar waren in de minderheid. 'RED ONS STADSSTRAND' begon als een online petitie, die in de eerste 24u al meer dan 1000x getekend werd - zonder dat er veel aan promotie gedaan is. Het succes schuilde vooral in de ruim 200 actieve Facebook-gebruikers die de actie deelden.

Nadat de actie uitbreidde naar de offline-wereld, en er 'ouderwets' op papier getekend kon worden, groeide 'RED ONS STADSSTRAND' uit tot de grootste lokale handtekeningenactie in de geschiedenis van Veenendaal.

Feiten

Foto: Baukje Hiemstra

In totaal zijn er 10.983 handtekeningen gezet.
Daarvan waren er 6.621 fysiek gezet, en 2.362 online.

Van de fysiek geplaatste handtekeningen zijn er 76,38% afkomstig uit Veenendaal, 15,51% uit de regio, en 8,11% elders.

Van de online geplaatste handtekeningen komen er 93,39% uit Veenendaal, 0,04% uit de regio, en 6,57% van elders.

Vervolg

Foto: Cor van Londen

De 10.983 handtekeningen zijn overhandigd aan Tineke Bette; plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Zij zal ze aan de gemeenteraad overdragen. Vervolgens is het aan de verschillende partijen in de gemeenteraad om te besluiten wat ze ermee zullen doen.

De SP zal deze maand een voorstel indienen om het behoud van het stadsstrand mogelijk te maken. Het kan haast niet anders dan dat de 10.983 handtekeningen enig gewicht in de schaal leggen.

Aanstaande vrijdag (8 september) zal SP-fractievoorzitter Jan Breur spreker zijn op een Pecha Kucha Night als aftrap voor de dag van de Dag van de Architectuur en Open Monumentendag 2017. Hij zal hier spreken over de actie 'RED ONS STADSSTRAND'.

Meer: