SP terug in het Franse Gat

5 mei 2024

SP terug in het Franse Gat

Bouwstenen voor goed wonen

Op zaterdag 4 mei trok een tweetal SP'ers de schildersbuurt van het Franse Gat in. Hun missie: het inzamelen van verhalen over het woongenot daar. Het is het vervolg op de enquête die eerder dit jaar gehouden is.

Uit de enquête blijkt dat veel woningen niet of slecht geïsoleerd zijn. Om daar wat aan te kunnen doen, is het zaak om de problemen beeldend te maken. Daarom kreeg de enquête een vervolg: nu worden er beschrijvingen en foto's ingezameld, om die te presenteren aan Veenvesters.

Foto: Jan Breur

Beschrijvingen kunnen - net als foto's - digitaal worden ingezonden naar woongenot@spveenendaal.nl. Maar ze konden ook met de hand geschreven worden op gekleurde stroken papier, die als 'bouwstenen' fungeren op de verhalenmuur die aan Veenvesters zal worden aangeboden. Hier wordt grif gebruik van gemaakt.

Eerder zijn al maarliefst 70 'bouwstenen' opgehaald. In deze ronde zijn daar nog eens 5 'bouwstenen' en 2 A4'tjes bijgekomen. Hiermee wordt zichtbaar waar er nog een verbeterslag in het woongenot kan worden gemaakt.

Foto: Jan Breur

Afdelingsvoorzitter Jan Breur werd op de Meindert Hobbemastraat aan de praat gehouden. Een man en een vrouw vertelden hem honderduit over de staat van hun woning en over het tuintje dat zij zelf onderhouden. Dat er al 30 jaar nauwelijks iets aan de woning gedaan wordt 'omdat die misschien gesloopt gaat worden'. En dat hun straat altijd als laatste aan de beurt is, terwijl straten die in het zicht liggen - en waar een groot reclamebord geplaatst kan worden - al minstens twee keer groot onderhoud hebben gekregen voordat er überhaupt aan de Hobbemastraat wordt gedacht.

Breur: "Slechte isolatie en ventilatie, met schimmel als gevolg, zijn veelvuldig terugkomende klachten. Ik denk dat met de resultaten van de enquête en de opgehaalde 'bouwstenen', Veenvesters een duidelijk beeld krijgt wat hen te doen staat."

WORDT VERVOLGD...

Zie ook: