SP vraagt openheid over donaties

8 februari 2006

SP vraagt openheid over donaties

De SP in Veenendaal vraagt in een brief alle andere partijen die deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart aanstaande openheid te geven over donaties (in geld of diensten) groter dan duizend euro. De partij vindt dat kiezers het recht hebben om te weten welke personen, instellingen of bedrijven een bepaalde politieke partij financieel steunen. Raadsleden moeten ‘zonder last van ruggespraak’ kunnen opereren en dan is het niet goed als partijen bij grote donateurs ‘in het krijt staan’. Openheid helpt dit te voorkomen. Aanleiding voor de brief is de ‘Amerikaanse’ campagne die het plaatselijke CDA voert die als de voortekenen niet bedriegen veel geld gaat kosten.

Meer dan vier weken voor de gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart heeft het CDA in hun campagne al behoorlijk wat geld uitgegeven. Een folder met informatie over het bezoek van Balkenende en plaatselijkijke politici verspreid bij een Veenendaals weekblad staat bol van advertenties.

Hoe veel geld het CDA nu ook in de campagnekas heeft, de SP vindt dat de inwoners van Veenendaal mogen weten waar dat geld vandaan komt. En dat geldt natuurlijk voor alle politieke partijen. In een brief die de SP vandaag verstuurt heeft, vraagt voorzittter Gert Worst alle politieke partijen openheid te geven over donaties voor meer dan duizend euro, liefst op een gemeentelijke site maar zeker op de eigen websites. Gert Worst: ‘Wij willen hier geen Amerikaanse toestanden met grote bedrijven die politici ‘steunen’, maar zelfs in Amerika wordt openheid gegeven over de campagnedonaties. In Nederland hebben we daar geen regels voor, dus doe ik een oproep aan de partijen om vrijwillig openheid van zaken te geven.’

En de SP dan?

De SP is er groot voorstander van dat partijen stevig campagne voeren om de kiezer te laten weten waar ze voor staan en doet dat zelf natuurlijk ook. De verkiezingscampagne van de SP wordt betaald door vooral goed te sparen en door de inzet van een groot aantal vrijwilligers. Dat sparen kan onder andere omdat SP-raadsleden hun vergoeding afstaan aan de partij. Zij worden zelf niet financieel beter of slechter van het raadslidmaatschap.

De SP heeft geen donaties van meer dan duizend euro ontvangen van personen, bedrijven of instellingen om de campagne te financieren.

Brief van SP aan andere partijen