Ongepast lied op aubade koninginnedag

1 mei 2006

Ongepast lied op aubade koninginnedag

De SP is geschrokken van één van de liederen die door de kinderen van de basisscholen ten gehore is gebracht op de aubade op koninginnedag. De partij vindt het lied ‘Wilt heden nu treden’ volkomen ongepast voor een feestelijke bijeenkomst waar kinderen de hoofdrol spelen.

De regel “die daar nu onze vijand slaat terneer” is voor de partij reden geweest om aanstoot te nemen aan het bewuste lied. SP-fractievoorzitter Jan Breur: “Het geeft geen pas om kinderen dergelijke morbide teksten te laten zingen, zeker niet op een feestelijke ceremonie als de aubade.”

De partij wil benadrukken dat het feit dat ‘Wilt heden nu treden’ een christelijk lied is, volkomen losstaat van de verontwaardiging hierover. Breur: “Met christelijke liederen hebben wij absoluut geen moeite, integendeel. Maar er zijn tal van christelijke liederen die passender zijn voor een Koninginnedagviering; waarin geen vijanden voorkomen – laat staan vijanden die worden neergeslagen. Op koninginnedag ga je toch niet over bloedvergieten zingen?”

De SP beraadt zich nog over mogelijke consequenties die zij hieraan eventueel zou kunnen verbinden. “Het staat als een paal boven water dat wij het stuitend vinden dat men kinderen over bloedvergieten laat zingen, en dat wij graag zouden zien dat men bewuster om zou gaan met de selectie van liederen op de aubade.” Zegt Breur. “Aan de andere kant willen wij de boel natuurlijk niet opblazen; het gaat uiteindelijk maar om één lied en wij willen niet de indruk wekken dat wij de kinderen iets kwalijk nemen. Uiteindelijk hebben zij een geweldige prestatie geleverd met hun ochtendzang.”