Politiek neemt RuimBaan in bescherming

13 oktober 2006

Politiek neemt RuimBaan in bescherming

VEENENDAAL - Het plan van het Veenendaalse college om het werkgelegenheidsproject RuimBaan te staken is gisteravond tijdens een rumoerige vergadering verijdeld.

In de raadsvergadering van 2 november valt nu een definitief besluit over RuimBaan. Het project probeert mensen, die vaak lang zonder werk zitten, voor te bereiden op een plek in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. Al meerdere keren heeft het project aan een zijden draad gehangen. Vorig jaar verhinderde de raad een poging te stoppen. Besloten werd dat RuimBaan professioneler moest werken. Na een jaar had dat moeten blijken. Volgens B en W gaat het nog niet goed. Andere bedrijven kunnen het werk van RuimBaan volgens wethouder Wim van Maanen veel beter. Dus wil het college stoppen met het project.

Dat ziet een meerderheid van de politiek heel anders. Gisteravond werd het voorstel afgeschoten in de commissie Werk. RuimBaan heeft volgens de meeste partijen geen eerlijke kans gekregen. Voorafgaand aan de discussie brak boswachter Jan de Groot een lans voor RuimBaan. Hij is medeoprichter van de Bosploeg, een RuimBaan-project waar werklozen in het bos helpen bij onderhoud. Ook een aantal scholen, zorginstellingen en anderen zijn in de bres gesprongen voor het project.

Volgens de SP wil het college van RuimBaan af. Volgens Niek Dijkmans van Lokaal Veenendaal zou het onbehoorlijk bestuur zijn om nu te stoppen met RuimBaan. Ook de PvdA, ChristenUnie, VVD en GroenLinks willen het project – na aanpassingen - een kans geven.

Wethouder Van Maanen haalde zich de woede van de fracties op de hals door te stellen dat het hen om het instituut RuimBaan ging, niet om de mensen die geholpen worden: „Volgens ons kunnen andere instellingen zoals onze eigen sociale werkvoorziening IW4 dat beter. De boswachter hoeft zijn mensen dan niet te missen, alleen worden ze door een andere organisatie begeleid.“

Onder druk van alle kritiek wilde Van Maanen het voorstel intrekken. „Als we dat doen, blijft RuimBaan weer bungelen“, meende CDA’er Chris Westerlaken. De rest van de partijen is het daarmee eens. Op 2 november wordt toch een besluit over RuimBaan genomen. Zoals de meerderheid van de partijen zich gisteren opstelde lijkt het logisch dat RuimBaan nog een kans krijgt.

Bron: de Gelderlander

Bijdrage Gert Worst in Cie. Werk