Breur en Halsema over Armeense Kwestie

2 november 2006

Breur en Halsema over Armeense Kwestie

De Veenendaalse SP-fractievoorzitter Jan Breur heeft Femke Halsema, de landelijke lijsttrekker van Groen Links onderhouden over de Armeense kwestie. Dat deed hij op de Utrechtse Uithof, waar Halsema trachtte studenten over te halen om Groen Links te stemmen. Hij stelde de vraag naar aanleiding van het stemadvies voor D66 van de organisatie Turks Forum.

“Turks Forum roept mensen op om D66 te stemmen, in verband met de Armeense kwestie. Daarbij keuren ze andere partijen af, waaronder SP en Groen Links die hierin hetzelfde standpunt hebben. Feitelijk is dat dus een onjuist advies, en ik verbaas mij hierover. Graag uw reactie hierop.” Zei Breur, toen hij de microfoon tot zijn beschikking had.

Halsema bevestigde dat het inderdaad frappant was dat Turks Forum met dat advies kwam, zeker omdat D66 ook in de kamer hetzelfde had gestemd als de twee linkse partijen. Er heeft in 1915 inderdaad een massamoord plaatsgevonden op tal van Armeniërs. Of dit nu genocide genoemd moet worden of niet is aan de rechter, niet aan politici.

Halsema zei verder dat ze hoopte dat de Turkse kiezer verder kijkt dan alleen de Armeense kwestie omdat er ook andere zaken belangrijk zijn voor hen. Onderwijs, zorg, discriminatiebestrijding en integratie bijvoorbeeld. “Ik hoop dat de Turken dit beseffen, en dat ze hierdoor toch de weg naar Groen Links of de SP weten te vinden.”

EUROPA

Na de vragenronde aan Halsema trok Breur ook nog Groen Links europarlementariër Kathalijne Buitenweg aan haar jasje. Aan haar stelde hij de vraag of het standpunt van Groen Links over de Europese Unie is gewijzigd na het Nederlandse ‘nee’ tegen de Europese Grondwet. Dit bleek niet het geval. “Ik geloof nog steeds in de Europese droom,” antwoordde Buitenweg.

“Maar om een Europa VOOR de mensen te krijgen, heb je eerst een Europa VAN de mensen nodig.” Reageerde Breur. Breur was zelf in Veenendaal een belangrijke speler in de ‘nee’-campagne van de SP. “Een Europa zonder draagvlak zal hoe dan ook crashen. Je kunt niet voorbijgaan aan wat de gewone mensen willen.”

Buitenweg liet echter haar Europese droom niet beïnvloeden door de wil van het gewone volk. “Het kan toch niet zo zijn dat ik mijn standpunt aanpas omdat sommige mensen het er niet mee eens zijn?”