RuimBaan dupe van coalitiecrisis

3 november 2006

RuimBaan dupe van coalitiecrisis

In de raadsvergadering van 2 november is geen besluit genomen over het voortbestaan van Ruimbaan. De oorzaak hiervan ligt bij een crisis die deze zaak teweegbracht in de coalitiepartijen. Lokaal Veenendaal nam afstand van CDA en VVD, nadat de PvdA dit naar verluid ook had gedaan. Wat volgde was een schorsing van bijna een uur, waarna Frits Beckerman (PvdA) aankondigde het besluit over Ruimbaan te willen uitstellen.

“Dit is onaanvaardbaar,” vindt SP-fractievoorzitter Jan Breur. “De mensen van Ruimbaan hebben het recht op een snelle besluitvorming. Alleen omdat de coalitiepartijen met elkaar overhoop liggen, worden die mensen zes weken langer in spanning gehouden. Dit is een onfatsoenlijke vorm van politiek bedrijven!”

De coalitiepartijen zouden met z’n vieren een amendement (wijzigingsvoorstel) indienen op het collegevoorstel om Ruimbaan op te heffen. Het college ging met dit voorstel in tegen een raadsbesluit van 2005, waardoor ze niet alleen tegen de haren van de betrokkenen instreken, maar ook tegen die van de gemeenteraad.

Op de avond van de raadsvergadering besloot de PvdA echter niet mee te doen met de coalitiepartners. Ze vond aansluiting bij ChristenUnie, SP en Groen Links, die een ander amendement in voorbereiding hadden. De PvdA werd hiervan zelfs hoofdindiener. Gaandeweg de vergadering besloot ook Lokaal Veenendaal over te stappen naar het ‘PvdA-kamp’, waardoor CDA en VVD met z’n tweeën overbleven.

Een schorsing werd aangevraagd. Die zou aanvankelijk 10 minuten duren, het werd ruim 50 minuten. PvdA-fractievoorzitter Beckerman kondigde aan dat er te weinig communicatie was tussen hem en de mede-indieners, en dat de argumenten die tot het amendement zouden lijden wat hem betreft te ver uit elkaar lagen.

“Lariekoek,” aldus SP-fractievoorzitter Breur. “Alle indieners hadden precies dezelfde argumenten. Het enige wat verschilde was de woordkeuze, maar inhoudelijk vormden wij gewoon één blok. Toen Henk van Soest (ChristenUnie, red.) aan Beckerman vroeg of hij die verschilpunten wilde benoemen, vertikte Beckerman dat! Hij schuift nu de schuld af op ons, terwijl hij degene is met een coalitiecrisis!”

Voor Breur is dit een dieptepunt in zijn raadscarrière. “Ik heb echt het gevoel dat ons een mes in de rug is gestoken. Je hebt goede afspraken met elkaar, en dan gebeurt er zoiets! En voor mij is dat nog tot daar aan toe. Ik bedoel: het is politiek. Dan weet je dat dit soort spelletjes gespeeld worden, hoe pijnlijk het ook voor je is. Ik vind het pas écht erg voor de mensen van Ruimbaan! Die zijn het ware slachtoffer van deze politieke trukendoos!”

Of de crisis daadwerkelijk leidt tot de val van het college, weet Breur nog niet. “De partijen nemen nu ruimschoots de tijd om de boel te sussen, maar je kunt er niet om heen dat er tijdens de raadsvergadering enorme scheuren in de coalitie zichtbaar waren. Overigens hoop ik niet dat het college valt. Ze zitten daar nauwelijks een half jaar, en het zo echt van een politiek failliet getuigen als hun houdbaarheid nu al verstreken is.”