Defensie wil Bosnische Veenendaalse geen inzage geven in documenten over val Srebrenica

13 maart 2007

VEENENDAAL (JPU) - Het ministerie van Defensie blijft weigeren om een vrouw uit Veenendaal inzage te geven in geheime documenten over de val van Srebrenica. Dat bleek maandag op de zitting van de bestuursrechter.

De Bosnische vrouw was getrouwd met een man die als ingenieur werkte op de Nederlandse basis in Srebrenica. Haar man mocht mee met de Nederlandse soldaten bij hun vertrek maar door een misverstand bleef hij achter in de enclave. Daarna werd hij vermoord.
De weduwe woont met haar kinderen in Veenendaal. Ze heeft een rechtszaak aangespannen tegen de staat der Nederlanden. Als onderdeel van die procedure eist haar advocaat J. Uiterwaal documenten op die gebruikt zijn bij het opstellen van het nationale rapport 'Srebrenica een veilig gebied'.
De advocaat doet een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur. Maar defensie weigert bijna alle documenten af te staan. Daarop stapte de advocaat namens de weduwe naar de bestuursrechter. Volgens defensie mogen debriefingsrapporten sowieso niet worden openbaar gemaakt. Dat is de soldaten beloofd. Het zou ook in strijd zijn met de privacywetgeving. Andere documenten zijn van de NAVO of van de Verenigde Naties en mogen vanwege internationale afspraken niet worden geopenbaard, stelt defensie.
Daar is de advocaat het niet mee eens. Het zijn in eerste instantie Nederlandse documenten die gemakkelijk geanonimiseerd kunnen worden, stelde raadsman Uiterwaal. Hij betoogde daarnaast defensie geen zin heeft om de documenten af te staan vanwege de rechtszaak die de weduwe heeft lopen tegen de Nederlandse staat. Maar een woordvoerder ontkende dat het ministerie een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur frustreert omdat er in Srebrenica zoveel is misgegaan.
De bestuursrechter doet over zes weken uitspraak.

Bron: de Veenendaalse Krant