Verfschilfers hoogspanningsmasten met succes verwijderd

14 maart 2007

Verfschilfers hoogspanningsmasten met succes verwijderd

De verfschilfers die vorig jaar vrijkwamen als gevolg van schoonmaakwerkzaamheden door Eneco aan de hoogspanningsmasten zijn met succes verwijderd. Binnenkort wordt nog het grind op het dak van het kinderdagverblijf De Schelp vervangen. Daarmee zijn de werkzaamheden geheel afgerond. De afdeling toxicologie van adviesbureau DHV heeft op verzoek van de gemeente de door Eneco bereikte resultaten beoordeeld. De uitkomst is dat er geen sprake meer is van risico voor de volksgezondheid.

In september 2006 pleegde Eneco onderhoud aan de hoogspanningsmasten in Veenendaal. Daarbij kwamen verfschilfers terecht in openbaar gebied en in particuliere tuinen. Deze schilfers bevatten aanzienlijke concentraties zware metalen. De gemeente heeft de werkzaamheden toen stil gelegd en Eneco gevraagd de verontreiniging te verwijderen. Dit heeft Eneco inmiddels afdoende gedaan.

Vervolg onderhoud
Eneco zal naar verwachting het onderhoud aan de overige masten in Veenendaal rond de zomer starten. Het betreft hier de masten ten westen van de rondweg west. Voordat zij daarmee beginnen, zal Eneco in overleg treden met de gemeente over de gebruikte methode om vervuiling door verfschilfers te voorkomen.