Handtekeningenactie Irak in centrum Veenendaal

9 april 2007

Handtekeningenactie Irak in centrum Veenendaal

De Veenendaalse SP heeft afgelopen zaterdag een handtekeningenactie gehouden in het centrum van Veenendaal. Dit, ter ondersteuning van het burgerinitiatief om een onafhankelijk onderzoek naar de Nederlandse steun in de oorlog tegen Irak. Volgens de SP is het hoog tijd dat er in Nederland volledige openheid van zaken wordt gegeven hierover.

Premier Balkenende strijd met man en paard tegen het onderzoek, en heeft zelfs regeringspartner PvdA zover gekregen om het onderzoek ook tegen te houden. Dit, terwijl de PvdA aanvankelijk juist voorstander was van het onderzoek. Voor afdelingsvoorzitter Gert Worst van de Veenendaalse SP is dit onbegrijpelijk. “Balkenende maakt zichzelf alleen maar verdacht met het tegenhouden van het onderzoek. Als hij zich zo verzet tegen waarheidsvinding, dan is het geen gekke gedachte dat hij iets te verbergen heeft.”

Het Veenendaalse publiek reageerde wisselend op de actie. Worst: “Sommigen hadden teveel haast om te tekenen, anderen staan achter Balkenende. Maar er is ook een grote groep die wel tekende. Die mensen waren juist enorm blij dat er tenminste nog een partij is die haar mond opendoet.” Hoeveel handtekeningen er precies zijn opgehaald is nog niet duidelijk; er heeft nog geen telling plaatsgevonden. Het aantal wordt geschat tussen de 200 en 300 handtekeningen. “En dat is een behoorlijk aantal voor een dagje werk.”

Jubileum
De handtekeningenactie heeft tevens een historische onderlaag. Het is zo’n 5 jaar geleden dat de SP in Veenendaal voor het eerst in actie kwam. Ook toen betrof het een handtekeningenactie. Worst: “Dat ging toen om een huisartsenpost. We kregen daar een enorme respons op; zo’n 5.000 handtekeningen. Die actie had ons direct op de politieke kaart van Veenendaal geplaatst.”

Sinds de actie voor de huisartsenpost heeft de SP onder andere actie gevoerd voor huisvesting van een scoutingclub, tegen de Europese grondwet en tegen de bezuinigingen in 2005. Ook is de Veenendaalse SP vertegenwoordigd geweest op diverse landelijke demonstraties, en heeft een spreker geleverd op de allereerste vredesdemonstratie in Veenendaal – georganiseerd door het platform Veenendalers Voor Vrede. Sinds 2006 is de
SP met een zetel vertegenwoordigd in de gemeenteraad van Veenendaal.

Worst: “Er is de afgelopen 5 jaar ontzettend veel gebeurd. We hebben ons ontwikkeld van een groepering die kritiek leverde vanaf de zijlijn, naar een partij met een aandeel in het besluitvormingsproces. Maar één ding is
in die jaren niet veranderd: we staan gewoon tussen de mensen. Wat dat betreft is de handtekeningenactie voor Irak een mooie manier om ons jubileum in te luiden.”