Kabinet wil Europese Grondwet redden

20 april 2007

Kabinet wil Europese Grondwet redden

Het kabinet wil de Europese Grondwet, in 2005 bij referendum door Nederlanders naar de prullenbak verwezen, op hoofdlijnen behouden. Dat blijkt uit vertrouwelijke stukken, in bezit van De Pers.

De beoogde handhaving van de grondwet staat haaks op de eerder bekendgemaakte positie van het kabinet. Zo verklaarde premier Balkenende maandag, na een gesprek met zijn Britse collega Blair, dat er juist een geheel nieuw verdrag op tafel zou moeten komen, waarin slechts enkele elementen uit de afgeschoten grondwet terugkomen.

Referendum
De vertrouwelijke stukken vormen de inzet voor de onderhandelingen over een nieuwe grondwet, komende zomer in Europa. Balkenende heeft altijd gezegd dat hij de uitslag van het referendum zou respecteren. Maar deze
stukken maken zonneklaar dat het kabinet niet aan het ‘hart’ van de grondwet wil tornen. Het controversiële deel I van dat verdrag, dat de macht verdeelt tussen de Europese Unie en de lidstaten, staat volgens de notitie ‘niet ter discussie’.

Dat betekent dat Nederland voorstander is van een Europese minister van Buitenlandse Zaken, een president van de Europese Raad, verkleining van de Commissie en een nieuwe rol voor nationale parlementen. Ook wordt het
vetorecht teruggedrongen, waardoor in feite macht verdwijnt naar Brussel. De stukken stellen verder dat Nederland op bijvoorbeeld sociaal terrein geen Europese macht duldt. Verder moeten er strikte criteria komen voor
verdere EU-uitbreiding. Deze punten waren wel inmiddels bekend bij de Tweede Kamer.

Vanaf de zomer gaan de EU-lidstaten over een nieuw verdrag onderhandelen, dat in 2009 moet worden goedgekeurd. Alle partijen verwachten een moeilijke strijd, want achttien lidstaten hebben de grondwet al
goedgekeurd. De burgers van Nederland en Frankrijk wezen de grondwet in 2005 in een referendum af.

Door: Joop Hazenberg
Uit: Dagblad De Pers