Krachtig protest thuiszorgers

19 april 2007

Krachtig protest thuiszorgers

Pilon: ‘CMD loopt voor de troepen uit’

VEENENDAAL - De manifestatie duurde dinsdag nog geen half uur. Niettemin is het een krachtig protest. Enige honderden vrouwen hebben bezit genomen van gebouw The Shelter aan de Industrielaan, houden bordjes omhoog met de tekst ‘CMD kwaliteit en continuïteit in zorg’ en zingen een protestlied.

De protesterende vrouwen zijn bang dat hun banen op de tocht komen te staan, ze zijn bang dat met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) op komst de prijs bij aanbestedingen de doorslag gaat geven, ten koste van de kwaliteit.
,,We zitten in een situatie waar klappen vallen”, spreekt CMD-directeur Ebbe Rost van Tonningen de demonstrerende vrouwen toe. De marktwerking in de thuiszorg maakt volgens één van de vrouwen ,,meer kapot dan je lief is.”

Goedkoopste vorm
Rost van Tonningen is duidelijk. ,,Thuiszorg die jarenlang kwaliteit heeft ontwikkeld in de huishoudelijke hulp, wordt door een radicale omwenteling in de indicaties, gedwongen de goedkoopste vorm van huishoudelijke hulp aan te bieden. Voor gemeenten kan door de aanbesteding in de thuiszorg tegen een lagere prijs een forse bezuiniging worden doorgevoerd.” Kortom, onzekerheid is troef, als we niet opletten wordt het kind met het badwater weggegooid.
Gisteren (woensdag) is in Den Haag, op de stoep van de Tweede Kamer, een grote manifestatie van de thuiszorg gehouden. Uit Veenendaal is gisterenmorgen om tien uur een volle bus naar de Residentie vertrokken met verontruste thuiszorgers. ,,Klanten die gewend zijn aan een bepaalde hulpverlener worden bij een
herindicatie opeens geconfronteerd met een nieuwe goedkopere kracht. Zij begrijpen vaak niet waarom dat nodig is. Een aantal klanten krijgt een indicatie die niet past bij de eigen situatie, waardoor zij onvoldoende worden geholpen. Ervaren krachten die goed geschoold zijn worden vervangen door goedkopere krachten.”
Dat is de balans na drie maanden Wet Maatschappelijke Ondersteuning in het land. En de vrees bestaat dat deze ontwikkeling ook in Veenendaal gaat gebeuren als de WMO in 2008 ingevoerd gaat worden, aldus Rost van
Tonningen.

Begrip
Jaap Pilon, projectwethouder WMO, heeft desgevraagd begrip voor de onrust. ,,Er wordt op een andere manier geïndiceerd, scherper. Maar het CMD loopt voor de troepen uit. In Veenendaal worden eind dit jaar de nieuwe zorgaanbieders bekend, wij hebben bewust de tijd genomen om zorgvuldig met de WMO te beginnen, vanaf 2008. Wij kijken zeker niet alleen naar de prijs. Kwaliteit heeft bij ons voorrang, gerelateerd aan redelijke kosten. Dat is ook de visie van de hele gemeenteraad.” Volgens de wethouder van Lokaal Veenendaal zitten alle betrokkenen ,,keurig rond de tafel.”
Het CMD, volgens eigen zeggen de grootste werkgever van Veenendaal, vreest echter een afbraak van de thuiszorg. Er is nog veel te bepraten rond de tafel.

Bron: Veenendaalse Krant