College langs randje van de afgrond door onjuiste verwachtingen bordeel

25 mei 2007

College langs randje van de afgrond door onjuiste verwachtingen bordeel

Burgemeester Elzenga heeft in de raadsvergadering van 24 mei een pittige aanvaring gehad met oppositiepartijen SP, GroenLinks, ChristenUnie en SGP. Dit, naar aanleiding van de uitkoopsom voor bordeel Xandra uit het Schrijverspark. GroenLinks is erachter gekomen dat nauwelijks een week na het sluiten van de overeenkomst, Xandra een nieuwe aanvraag heeft gedaan om een bordeel te mogen opstarten.

De verbazing bij de oppositiepartijen was groot, omdat er een beeldvorming was ontstaan waarin Xandra definitief haar biezen zou pakken uit Veenendaal. Die beeldvorming was mede ontstaan door een persbericht dat de gemeente uit had laten gaan met de titel: “Bordeel wordt niet verplaatst maar beëindigd.”

Elzenga benadrukte dat het naïef was te denken dat het persbericht in zou houden dat er nooit of te nimmer meer een bordeel in Veenendaal zou komen. SP-fractievoorzitter Breur reageerde hier woedend op: “Natuurlijk gingen wij er niet vanuit dat er nooit en te nimmer meer een bordeel zou komen! Maar dat is heel iets anders dan dat diezelfde mevrouw binnen een week een aanvraag doet.”

De burgemeester redde zich door in de derde termijn (!) eindelijk met een aanvaardbare verklaring te komen. Volgens Breur had de burgemeester zich een hoop ellende kunnen besparen als hij tijdig melding had gedaan van de aanvraag in de status hiervan. Desnoods in vertrouwelijkheid. Breur: “Los van hoe je politiek tegenover bordelen staat, moet je gewoon weten hoe gevoelig dit onderwerp is in Veenendaal. Door ons niet op de hoogte te stellen van ontwikkelingen op dat gebied, heeft de burgemeester voor een onjuiste beeldvorming gezorgd. Hij gaat er een hele kluif aan hebben om dat nu nog recht te zetten.”