Geen bloedvergieten bij kinderzang

3 mei 2007

Geen bloedvergieten bij kinderzang

De Veenendaalse SP heeft dit jaar wederom aanstoot genomen aan een lied dat ten gehore is gebracht op de aubade. Het betreft het lied ‘Gelukkig is het Land’, waarin onder andere wordt gezongen over rondzwermende vijanden die bloed vergieten. De SP vindt dat dit soort zaken niet thuishoren op feestelijkheden waarop kinderen de hoofdrol spelen.

“Het moge duidelijk zijn dat de SP niets heeft tegen de kinderzang,” aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur, integendeel; we zien het als een belangrijk onderdeel van ons cultuurgoed en een mooie traditie. Onze fractie komt altijd graag op de kinderzang – sinds we in de gemeenteraad zitten zijn wij daar vele malen beter vertegenwoordigd dan andere fracties, en dat terwijl we de kleinste zijn.”

Ook het feit dat het hier een christelijk lied betreft, is voor de Veense SP’ers geen reden voor ophef. Breur: “Christelijke liederen horen nu eenmaal bij Veenendaal – ook op Koninginnedag. Maar er zijn bibliotheken vol christelijke liederen zonder bloedvergieten. De organisatoren hadden echt wel een lied kunnen uitzoeken dat meer gepast is.”

Vorig jaar nam de SP ook al aanstoot aan het bloedvergieten in de kinderzang. Dat was naar aanleiding van het lied ‘Wilt heden nu Treden’. Breur: “Die teksten over moord en doodslag geven een pervers tintje aan de
kinderzang. Het moet maar eens afgelopen zijn met de vanzelfsprekendheid waarmee kinderen worden onderworpen aan deze praktijken; er moet bewuster worden gekeken naar de geschiktheid van liederen die de kinderen van Veenendaal voorgeschoteld krijgen.”