GS gaan drinkwaterafsluitingen niet tegen

29 mei 2007

GS gaan drinkwaterafsluitingen niet tegen

Provinciale Staten heeft een motie van de SP om afspraken te maken met drinkwaterbedrijf Vitens, de Vereniging van Waterbedrijven en de Nederlandse Vereniging van Volkskrediet, verworpen. De afspraken moesten voorkomen dat mensen, die diep in de schulden zitten, afgesloten worden van water.

Uit antwoorden op eerdere schriftelijke vragen van de SP blijkt dat in april 231 gezinnen zijn afgesloten van drinkwater wegens wanbetaling. Onacceptabel, vandaar dat de SP een overeenkomst wil over schuldbemiddeling, zodat afsluiting in de toekomst niet meer voorkomt.

Hoewel Gedeputeerde Binnekamp toe heeft gezegd het beleid integraal aan te kaarten en de systemen beter op elkaar af te stemmen, weigert hij tijdens de komende aandeelhoudersvergadering van Vitens te pleiten voor een ruimhartiger afsluitingsbeleid. De SP diende, daarop samen met Groen Links en D66, een motie in, maar CDA, VVD en PvdA stemden tegen.

Statenlid Hogema is zeer teleurgesteld. “Drinkwater is een eerste levensbehoefte. Uiteraard gaat ook de SP uit van het standpunt dat rekeningen betaald dienen te worden. Maar wij vinden ook dat er heel zorgvuldig moet worden omgegaan met mensen met betalingsproblemen. Maatschappelijk gezien biedt afsluiten geen enkele oplossing. Daarnaast kan afsluiten op den duur problemen opleveren voor de volksgezondheid.”

Gedeputeerde Binnekamp stelde nog dat het niet mogelijk is voor de provincie als aandeelhouder om met een pakket eisen naar de vergadering van Vitens te gaan. Hogema: “Dat is weer een treffend voorbeeld van hoe de provincie de regie over nutsfuncties steeds meer uit handen geeft aan private partijen, en er vervolgens niets meer over te zeggen heeft.”