Integratie: veel gepraat en papier

23 mei 2007

Integratie: veel gepraat en papier

‘Scholen weigeren allochtonen’

VEENENDAAL - Er wordt in Veenendaal veel en al langdurig gepraat over integratie, maar daadwerkelijk verandert er niet veel. Alle goede wil ten spijt. Er zijn drie buurten waar veertig tot vijftig procent allochtonen wonen. Dat wordt als niet wenselijk beschouwd, maar ook na dertig jaar is er geen zicht op verandering. Verder worden zwarte scholen zwarter en witte scholen witter en ook op dit vlak is er weinig reden tot optimisme.

De adviesraad gemeentelijk diversiteitsbeleid organiseerde maandagavond in het gemeentehuis een drukbezochte themabijeenkomst over diversiteit en integratie. Aan de hand van drie stellingen werd drie uur lang enthousiast gepraat over wat er zou moeten gebeuren om segregatie tegen te gaan en integratie te bevorderen. De adviesraad adviseert het college. Voorzitter Salem Benahmed van de adviesraad zei ,,niet honderd procent tevreden te zijn met de reacties van het gemeentebestuur.”

Er wordt volgens Benahmed op het gemeentehuis in hoofdzaak gekeken naar de wettelijke taken. Maar er zijn bijvoorbeeld niet meer mensen van allochtone afkomst in dienst genomen en dat was wel een uitgangspunt. Hij
zou graag willen dat wordt geïnvesteerd in het oppimpen van verouderde wijken. En nog steeds zijn er scholen die allochtone kinderen weigeren. ,,Dat ligt moeilijk in Veenendaal. Maar de ouders willen dat hun kinderen een kans krijgen en niet alleen bij het openbaar onderwijs.”

Integratie kun je niet organiseren, het moet vanuit het hart komen, is de stellige overtuiging van menig deelnemer aan de discussie. Het is niet alleen te organiseren door woonprojecten bereikbaar te maken voor alle bevolkingsgroepen of door de gemeente afspraken te laten maken met schoolbesturen. Directeur Piet de Vrije van Patrimonium woonstichting rekent voor dat de komende vijf jaar 3900 woningen worden gebouwd, waarvan 900 sociale huurwoningen. Zonder huurtoeslag moet voor deze huizen 500 tot 550 euro per maand worden neergeteld en dit betekent dat een gegadigde een inkomen van 30.000 euro per jaar moet hebben. Ook in de nieuwe wijken komen volgens De Vrije gedifferentieerde buurten en hij meent dat er sprake is van een goede spreiding in Veenendaal. Anderen menen echter dat daar geen sprake van is.

December 2004 heeft de gemeenteraad een zestal maatregelen afgekondigd om segregatie tegen te gaan. Schoolbesturen werd opgeroepen met de gemeente in gesprek te gaan. Dit najaar, drie jaar later, wordt erover verder gepraat, in de voorwaarden scheppende sfeer. Een toonbeeld van de trage bestuurlijke en politieke ontwikkelingen.

Veel gepraat, veel papier, maar het zal altijd van de intrinsieke (innerlijke) motivatie afhangen, aldus wethouder Jaap Pilon. Er is volgens hem toch veel vooruitgang geboekt.

Door: Gerard van Wijk
Uit: Veenendaalse Krant, 23 mei 2007