SP bepleit hergebruik speeltoestellen

23 mei 2007

SP bepleit hergebruik speeltoestellen

Stukje oud zwembad bewaren voor de toekomst

In de gemeenteraadsvergadering van donderdag 24 mei, zal de SP een motie indienen om een ‘nostalgische speelhoek’ te creëren in de zonneweide van het vernieuwde zwembad. Een aantal oude speeltoestellen en een informatiebordje moeten de geschiedenis van het Veense zwembad doorvertellen aan toekomstige generaties.

“Het is maar iets heel kleins, maar je levert er wel een bijdrage mee aan het Veense culturele erfgoed.” Vindt SP-fractievoorzitter Jan Breur. “En aangezien ons culturele erfgoed al flink is afgekalfd, zijn juist die kleine dingetjes erg waardevol.”

Het idee voor de motie is ontstaan door het ‘kuiken’, een glijbaantje dat altijd aan het ondiepe eind van het buitenbad stond. Breur: “Ik vroeg me af wat daarmee zou gebeuren nu het zwembad totaal werd vernieuwd. Toen ik het ‘kuiken’ terugvond, zag ik er ook nog andere speeltoestellen liggen. Zo ontstond het idee: een speelhoek ‘van toen’ zegt veel meer dan een ingemetseld steentje waar je zomaar aan voorbij gaat. Die speeltoestellen hebben een verhaal.”

Voor de SP is behoud van cultureel erfgoed van groot belang. “Het markeert je identiteit. Als je dat erfgoed verkwanselt, maak je van Veenendaal een anonieme gemeente. En er is al zoveel weggegooid. Denk aan de Scheepjeswolfabriek en villa Repos Ailleurs.” Aldus Breur. “Het wordt tijd dat we eens wat zuiniger worden op onze spullen. Op ons verhaal. Op onze identiteit.”