VeenAid voor kindsoldaten

25 mei 2007

VeenAid voor kindsoldaten

Benefietavond Veenendalers voor Vrede

Met de vredesdemonstratie liet het platform Veenendalers voor Vrede in oktober 2006 voor het eerst van zich horen. Nu zijn ze ‘terug’ met VeenAid, een benefietavond met als doel geld inzamelen voor Save the Children.

,,Na de demonstratie wilden we graag nog andere, leuke dingen doen, waarmee we hopelijk een breder publiek kunnen trekken. En daarbij wilden we dan graag geld inzamelen voor een goed doel”, zo legt Jochien Timmer uit hoe VeenAid tot stand kwam. ,,We wilden wel graag een kleiner doel steunen en bij Save the Children kregen we de kans zelf ons project te kiezen, waardoor we weten waar het geld naar toe gaat en waarvoor het gebruikt wordt.”

En dat project werd kindsoldaten. Met het geld dat het platform zaterdag 9 juni ophaalt worden voormalige kindsoldaten een kans op een nieuwe toekomst geboden. Dat is ook iets waar Save the Children, ‘s werelds grootste onafhankelijke kinderrechtenorganisatie, voor strijdt.

Debat en dichter

Om dan ook zoveel mogelijk mensen naar Escape, waar de benefietavond plaatsvindt, te trekken, heeft Veenendalers voor Vrede geprobeerd een afwisselend programma samen te stellen. Zo komt er een dichter, Maurits Sterkenburg alias Maularia Fist, verzorgt Jaap Pottjewijd enkele toneelvoorstellingen en is er een debat met aan kindsoldaten gerelateerde stellingen. ,,Voor het debat proberen we nog Veense jongeren te strikken, die actief zijn in de politiek, plus praten we met mensen die aangegeven interesse te hebben in dit debat. Maar ook voor het publiek is er ruimte om mee te doen”, laat Timmer weten. Ook komt er een spreker van Save the
Children vertellen over het project en zijn er documentaires van de organisatie te zien.

Daarnaast is er ook gedacht aan de muziek. Diverse bands, zoals High Squad, Vulture, Point at Others en Ataglance, verlenen hun medewerking en is er een optreden van een Somalische muzikant. Dj 4-Get It sluit de avond af. ,,We wisselen het programma ook echt af. Mocht iemand zich tijdens een onderdeel vervelen, dan is er een grote kans dat hij zich bij de volgende weer helemaal kan vermaken”, belooft Timmer.

Kaarten voor de benefietavond, die plaatsvindt van 20.00 tot 01.30 uur, kosten 5 euro en worden aan de deur verkocht. De opbrengst gaat in zijn geheel naar Save the Children. Ook staat er tijdens de avond een stand van
de organisatie waar meer informatie te verkrijgen is en waar mensen eventueel geld aan Save the Children kunnen doneren.

Door: Henriette Vink
Uit: Veenendaalse Krant, 23 mei 2007

Voor meer informatie over de benefietavond: www.escape-veenendaal.nl of www.veenendalersvoorvrede.nl
Informatie over Save the Children is te vinden op www.savethechildren.nl