Breur en Van Ginkel bij opening expositie Boogh

14 december 2007

Breur en Van Ginkel bij opening expositie Boogh

Op vrijdag 14 december is de expositie "Zorgen zijn voor morgen, geluk is van vandaag" van clienten van Boogh Activiteiten geopend door wethouder Jaap Pilon op het gemeentehuis. Namens de SP waren fractievoorzitter Jan Breur en penningmeester Nico van Ginkel aanwezig om de kunstwerken te bewonderen.

Boogh biedt activiteiten aan voor mensen met niet aangeboren hersenletsel. Dit hersenletsel kan het gevolg zijn van bijvoorbeeld een hartstilstand, beroerte of een ongeluk. Een van die activiteiten is schilderen; wat heeft geleid tot deze expositie. Een aantal van de schilderijen is te koop voor 45 of 55 euro.

Behalve wethouder Pilon gaven ook Boogh-directrice Wil Bakker en client Toon Moeskops een toespraak. Moeskops gaf in zijn speech aan wat het betekent om met een handicap door het leven te moeten en vertelde het
verhaal van zijn hartstilstand. De hartstilstand gebeurde tijdens het eindexamenfeest van zijn dochter. Hij werd gereanimeerd door zijn latere schoonzoon. Na zijn hartstilstand was hij zijn geheugen volledig kwijt en moest alles opnieuw leren. Nu is Moeskops de trotse schilder van onder andere het titelschilderij van de expositie.

Breur en Van Ginkel waren erg onder de indruk van de schilderkunst van de Boogh-clienten. Breur: "Als je niet had geweten dat de schilderijen gemaakt waren door mensen met een handicap, zou je denken dat het om het werk van professionals gaat."

Voor de SP is de expositie erg belangrijk voor de integratie van mensen met een handicap in de samenleving. "Met de expositie laat je zien dat mensen, ondanks hun handicap, nog heel wat in hun mars hebben." Aldus Breur. "Je laat zien dat ze nog niet uitgerangeerd zijn. Dat is belangrijk: ieder mens telt!"