Stoomwever op feestelijke wijze geopend

8 december 2007

Stoomwever op feestelijke wijze geopend

Op vrijdag 7 december is het pand 'De Stoomwever' geopend door Wethouder Sanders. 'De Stoomwever' is een uniek gebouw in Veenendaal, vanwege het multifunctionele karakter. Zo zijn er kantoren, is er huisvesting voor mensen met een verstandelijke handicap en voor ouderen, en bevind er zich op het achterterrein een kinderdagverblijf. Ook de historische gedenksteen, die herinnert aan het tijdperk van de Veenendaalsche Scheepjeswol, draagt bij aan het historische karakter van 'De Stoomwever'.

In zijn toespraak memoreerde Wethouder Sanders aan de kinderarbeid die op grote schaal plaatsvond in de Scheepjeswolfabriek - ten tijde van voor het Kinderwetje van Van Houten. Nu staat 'De Stoomwever' op de plek van de wolfabriek, en spelen de kinderen van Kinderdagverblijf 'Oki Doki' op de plek waar ooit kinderen werkten.

Behalve het kinderdagverblijf op het achterterrein, dat voor levendigheid zorgt, zijn er ook kantoren van 'De Hypotheker', Heimerstein, De Gelderse Roos en Kwintes in 'De Stoomwever' gehuisvest. Ook bevinden er zich 22
studio's van Heimerstein, Kwintes en MEE in het pand, een groepswoning van Heimerstein en 53 appartementen van SIB Woonservice.

SIB-directeur Breur (de vader van...) gaf aan erg blij te zijn met de realisatie van 'De Stoomwever', waarvoor hij al in 1997 begon te werken. Het enige wat hij betreurt is dat hij niet harder heeft onderhandeld voor balkonnetjes - hiervoor in de plaats hebben de appartementen loggia's.

SP-fractievoorzitter Jan Breur (de zoon van...) was ook aanwezig bij de opening. Hij was erg onder de indruk van het prachtige gebouw. Ook was hij vooral erg trots, niet alleen omdat zijn vader dit project van de grond heeft gekregen, maar ook omdat dergelijke projecten toch mogelijk zijn in Veenendaal.

"Verschillende waardevolle thema's worden samen onder een dak gebracht; verschillende mensen komen met elkaar in aanraking. Dat is erg belangrijk in een samenleving waar vervreemding constant op de loer ligt." Aldus de fractievoorzitter, die overigens bang is dat 'De Stoomwever' het enige project in zijn soort blijft. "Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft besloten dat woningcorporaties vennootschapsbelasting moeten gaan betalen. Hierdoor wordt het ze erg moeilijk gemaakt om bijvoorbeeld nieuwbouw neer te zetten - laat staan zulke gewaagde, waardevolle projecten."