Verkiezing Veense politicus 2007

5 december 2007

Verkiezing Veense politicus 2007

De Veenendaalse Krant houdt dit jaar weer de verkiezing voor politicus van het jaar. Behalve vertegenwoordigers van ondernemingen, verenigingen organisaties kunnen ook burgers hun stem uitbrengen. Dat is nieuw dit jaar. Er kan gekozen worden tussen alle wethouders en raadsleden. De SP vindt de uitbreiding van de verkiezing een goede zaak. Met een vertegenwoordiging in de gemeenteraad van Veenendaal, maakt de partij kans om de politicus van 2007 te leveren.

De SP wordt in de gemeenteraad vertegenwoordigd door de 26-jarige Jan Breur, die het afgelopen jaar namens zijn partij vragen heeft gesteld over extreem rechts, de situatie rondom de surfvijver, de schooladviezen bij cito-scores, de veiling van de RuimBaan-inventaris en de handhaving van het bordeelbeleid. Ook heeft de SP bij monde van Breur initiatieven genomen om klein cultureel erfgoed (in de vorm van het zwembadkuiken) te behouden, en sport voor de kinderen van minima bereikbaar te maken.

Daarnaast vroeg Breur voor zijn partij aandacht voor de gevolgen van de consumptiemaatschappij, bewustwording van ongepaste teksten bij kinderzang, het imago van jongeren, de gevolgen van de bezuinigingen uit 2005 en het zichtbaar maken van de "Andere Overheid" bij burgers - waardoor de door hem gelanceerde term zichtwerk gemeengoed werd bij de ambtenaren die zich met dit onderwerp bezighouden.

Zelf heeft Breur ook nog een aantal mensen die hij de titel gunt. Jan Vermeer (SGP), Dick Roodbeen, Tineke Bette en Rogier Postma (alledrie ChristenUnie) en wethouder Wim van Maanen (VVD). Breur: "Die laatste is wellicht verrassend, maar bij Van Maanen weet je altijd wat je aan hem hebt. Misschien ben je het niet altijd eens met hem, hij is wel eerlijk."

Er kan tot 14 december gestemd worden.

SP jaaroverzicht
Verkiezing politicus 2007