Sluiting JOP noodzakelijk kwaad

18 januari 2008

Sluiting JOP noodzakelijk kwaad

De SP steunt het college in de beslissing om de Jongeren Ontmoetings Plek (JOP) aan de Pionier te sluiten. Hoewel de partij groot voorstander van JOPs is en blijft, was er in dit geval geen andere mogelijkheid. Overlast en vernielingen waren aan de orde van de dag.

"Jongeren hebben een plek nodig waar ze elkaar kunnen ontmoeten en waar ze kunnen experimenteren met gedrag. Dat is een essentieel onderdeel van hun ontwikkeling," benadrukt SP-fractievoorzitter Jan Breur, "maar zoals het er aan deze JOP aan toeging is echt ontoelaatbaar. Dan wordt het tijd om streng te handhaven en maar even een stapje terug te doen. De jongeren moeten ook leren dat de JOP verantwoordelijkheden met zich meebrengt."

Omwonenden zijn voor een deel opgelucht met het sluiten van de JOP, anderen zijn bang dat de overlast zich nu weer terug zal verplaatsen de wijk in. De SP begrijpt en deelt de gemengde gevoelens in de buurt. Breur: "Je kunt een JOP niet los zien van de wijk waarin hij staat. Het is daarom erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de jongeren en de omwonenden elkaar altijd aan kunnen kijken; ze moeten aan dezelfde kant staan. En dat was op de Pionier niet meer het geval." Binnenkort gaat Breur één op één in gesprek met wethouder Pilon om te praten over de situatie aan de Pionier en toekomstig JOP-beleid.