Toenemende zorgen rond organisatieontwikkeling

22 februari 2008

Toenemende zorgen rond organisatieontwikkeling

De commissie Middelen heeft op 20 februari alweer haar zorgen geuit over de ontwikkelingen in de organisatie van de gemeente. Van het vertrouwde sectorenmodel wordt er overgegaan op het directiemodel, maar de commissie constateert in toenemende mate een zekere onrust bij het personeel en de ondernemingsraad. In een briefwisseling tussen de ondernemingsraad en het bestuur lijkt er zelfs een negatief advies over de reorganisatie te worden gegeven.

Een inspreker, de heer Drost, wilde als geïnteresseerde burger weten hoe het met de organisatieontwikkeling stond. Hij vroeg onder andere naar de positie van de gemeentesecretaris die als algemeen directeur dan wel kwartiermaker zou optreden. Commissievoorzitter Henk Andeweg gaf aan, dat er in het openbaar niet over personen gesproken wordt door de commissie, waarop de heer Drost zich verontschuldigde. SP-woordvoerder Jan Breur merkte op zijn beurt op dat de heer Drost zich niet hoefde te verontschuldigen: “Wij hebben als commissie aan aantal afspraken over hoe wij zaken behandelen. Maar een burger staat het vrij om zijn zorgen en vragen met ons te delen.”

Aan de verantwoordelijke wethouder, Van den Bos, gaf Breur te kennen dat hij de reorganisatie vooral niet moet forceren: “Een structuur kan je van de ene op de andere dag omgooien. Maar om de structuur te laten werken heb je een cultuur nodig die hierop aansluit, en dat kan veel langer duren. En om die aansluiting voor elkaar te krijgen, zul je het van je werknemers moeten hebben. Als die er geen vertrouwen hebben, zal er een onwerkbare kloof ontstaan tussen structuur en cultuur; daar stevenen we nu op af.”