ACTIE ‘HIER NIET BOUWEN’ VAN START

11 april 2008

ACTIE ‘HIER NIET BOUWEN’ VAN START

De race om het gebied Veenendaal-Achterberg is begonnen. Onder dat motto is de handtekeningenactie ‘Hier niet Bouwen’ van start gegaan. Via het e-mail adres hiernietbouwen@live.nl kan iedereen die het gebied tussen Veenendaal en Achterberg wil vrijwaren voor bebouwing een handtekeningenlijst opvragen.

De actie is een initiatief van de Veenendaalse SP-fractievoorzitter Jan Breur, van wie het adres ook als verzamelpunt voor de handtekeningenlijsten geldt. Hij nam het initiatief als reactie op het raadsbesluit om bebouwing van het gebied te onderzoeken. Zijn fractie behoorde tot het tegen-kamp dat in de minderheid was.

Breur: “De gemeente Veenendaal had eerder al besloten om het niet te doen, uit het vooronderzoek bleek ook al dat bebouwing daar enorme, onherstelbare landschapsschade zou meebrengen èn de gemeenteraad van Rhenen, op wiens grondgebied dit stuk land ligt, heeft laten weten bepaald niet gecharmeerd te zijn van het idee. Toch heeft een raadsmeerderheid gekozen voor de heilloze weg van verder onderzoek. Hopelijk kan druk vanuit de publieke opinie deze raadsmeerderheid van dit dwaalspoor afhalen.”

Ondanks de actieve rol van Breur en de SP in deze petitie, is ‘Hier niet Bouwen’ geen exclusieve SP-actie. Ook Natuurwerkgroep Veenendaal, Milieudefensie en de Rhenense gemeenteraadsfracties van de SGP en Rhenens Belang hebben zich achter de actie geschaard. Voor Rhenens Belang-fractievoorzitter Jan Wiesenekker dient de actie niet alleen als eye-opener voor de Veenendaalse gemeenteraad, maar ook als protest tegen het college van Burgemeester en Wethouders van zijn eigen gemeente: “Het is de bevolking voor de gek houden als een Rhenens wethouder tegen inwoners zegt het Agrarisch landschap te beschermen, met die wetenschap dat de provincie bouwplannen in het Binnenveld steunt.”

Breur: “Mensen kunnen verschillende redenen hebben om deel te nemen aan deze petitie. Wat ons echter bindt is de wens om het open landschap tussen Veenendaal en Achterberg te behouden. De grens tussen Heuvelrug en Binnenveld heeft een uniek, open karakter met een hoge natuur- en landschapswaarde. Toen het raadsbesluit genomen werd om bebouwing op die plek nader te onderzoeken, is de race om iets waardevols van start gegaan.”

De actie ondersteunen? Dat kan! Vraag een handtekeningenlijst aan op: hiernietbouwen@live.nl