BREUR: "Onwaardige non-discussie CU en PvdA"

25 april 2008

BREUR: "Onwaardige non-discussie CU en PvdA"

Hoewel 'Andere Overheid' het enige grote onderwerp op de agenda was, werd de raadsvergadering van 23 april een behoorlijk lange zit. Dit kwam doordat er veel discussie was over het onderwerp. Een groot deel van die discussie bestond uit een welles-nietes-spelletje tussen de ChristenUnie en de PvdA. SP-fractievoorzitter Jan Breur noemt deze vertoning "onwaardig".

De PvdA had een amendement (wijzigingsvoorstel) voorbereid om het raadsvoorstel aan te scherpen, maar toen bleek dat er te weinig steun voor was is besloten om het niet in te dienen. De ChristenUnie, die van plan was het amendement te steunen, was teleurgesteld in het niet-indienen ervan en wilde weten waarom de PvdA gedraaid was. De PvdA gaf aan helemaal niet gedraaid te zijn, maar 'knopen te hebben geteld'.

De vraag of de PvdA gedraaid was en waarom beheerste een groot deel van het debat, terwijl de beide partijen het feitelijk gewoon eens waren. De SP vindt dit genant en is van mening dat het aangezicht van de lokale politiek zeker geen dienst is bewezen. SP-fractievoorzitter Breur keurde deze vertoning dan ook openlijk af in de raadsvergadering: "Er is veel tijd besteed aan non-discussie en welles-niets-geneuzel. Dat gedrag is de twee grootste fracties in deze raad gewoon onwaardig."