VEENENDAALSE KRANT TE VOORBARIG: GEEN MOTIE VAN WANTROUWEN TEGEN PILON

29 mei 2008

VEENENDAALSE KRANT TE VOORBARIG: GEEN MOTIE VAN WANTROUWEN TEGEN PILON

De Veenendaalse Krant van 28 mei kwam met het nieuws dat de positie van Wethouder Pilon wankelde door de commotie rond het zwembad. De oppositiepartijen; inclusief de SP; zouden een motie van wantrouwen hebben klaarliggen tegen Pilon. De SP is echter totaal niet van plan om dit te doen: "Pilon is ons te lief als wethouder om te slachtofferen"; aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur.

De feiten die naar voren komen in de rapporten van Sportfondsen Nederland NV en van Ernst & Young zijn niet voor de poes. Woorden als 'ontoereikend', 'onbevoegd' en 'onwettig' worden niet geschuwd. Debet hieraan is de Wethouder van Sport; een functie die tegenwoordig vervuld wordt door Pilon. De werkelijke fouten zijn echter gemaakt door Pilon's voorgangers. "We zijn vooralsnog niet van plan om een motie van wantrouwen te steunen, laat staan in te dienen," zegt Breur; "en mochten we dat al doen, dan zal dat zeker niet zijn vanwege de blunders van zijn voorgangers."

Voor de SP zou het slachtofferen van Pilon een vrij zinloos staaltje symboolpolitiek zijn. Breur: "Natuurlijk heeft Pilon zijn tekortkomingen en natuurlijk zijn we het niet altijd met hem eens, maar als wethouder toont hij zich betrokken en hij beoefent zijn functie doorgaans naar onze tevredenheid. Zou je zo'n wethouder moeten slachtofferen, omdat z'n voorgangers politiek gefaald hebben? Dat lost helemaal niks op!"

Mocht er inderdaad een motie van wantrouwen tegen Pilon komen, dan zal de SP geen mede-indiener zijn maar pal voor de wethouder gaan staan. Dit zegt echter niet dat Pilon van de SP niets te vrezen heeft. "In het zwembaddossier zijn een aantal gruwelijke fouten gemaakt, die zware consequenties hebben. Ook van ons zullen er keiharde oordelen geveld worden. Maar een motie van wantrouwen is een brug te ver; we willen geen Kop van Jut. We rekenen Pilon af, op wat hem is aan te rekenen - en niks anders!"

Op welke informatie de Veenendaalse Krant het nieuws over een motie van wantrouwen baseert, is de SP onduidelijk. Breur: "Het is mogelijk dat een bron, die zij kennen als betrouwbaar, hen deze 'primeur' heeft geleverd. Ons is echter niets gevraagd - en dat is jammer, omdat daar een groot misverstand mee had kunnen voorkomen. Opmerkelijk dat zulke belangrijke feiten niet even gecheckt zijn. Temeer omdat de Veenendaalse Krant bij ons bekend staat als een zeer hoogwaardige lokale krant. Dit is eigenlijk niets voor hen..."