Schriftelijke vragen SP na “Relingschandaal”

28 september 2008

Schriftelijke vragen SP na “Relingschandaal”

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders over een ingreep bij het fietspad aan de reling. De ingreep maakt, dat een bewoner aan de Dijkstraat met zijn auto over het fietspad mag rijden om bij de garage die hij in zijn achtertuin heeft gebouwd te komen. De SP vreest dat dit een precedent schept voor de toekomst – zodat meer mensen met hun auto over fietspaden willen mogen rijden – en maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid. Ook zet de partij vraagtekens bij de manier waarop de vergunning is verleend.

Bewoners van de Reling is het nog niet gegund een houten fietsberging voor hun woning te plaatsen, terwijl de bewoner van de Dijkstraat de vergunning voor zijn uitrit, die zich fysiek aan de Reling bevindt en aansluit op een fietspad, letterlijk al een dag eerder had dan dat de vergunningsaanvraag bij de gemeente was binnengekomen. Volgens de SP brengt dit de schijn van corruptie met zich mee, en moet het College de gang van zaken onderzoeken om die schijn weg te nemen. SP-fractievoorzitter Jan Breur: “Nu lijkt het erop dat ambtenaren ongestraft vriendjespolitiek bedrijven. Met dat imago tref je ook de eerlijke ambtenaren die hun werk goed doen. Dat is oneerlijk, en het College is het aan hen verschuldigd om de onderste steen boven te krijgen.”

Breur beseft zich dat het stellen van vragen hierover een delicate aangelegenheid is. “Al gauw wek je de indruk dat je de bewoner aan de Dijkstraat het gebruik van zijn of haar garage niet gunt”, aldus Breur, “maar dat is niet aan de orde. Dat stellen wij ook uitdrukkelijk in onze brief. Door de fouten is de Dijkstraat-bewoner even goed gedupeerd. Deze slordige gang van zaken kent enkel verliezers.”