Renswoude zegt (alweer) nee tegen RSW

23 oktober 2008

Renswoude zegt (alweer) nee tegen RSW

Oproer in Renswoude! Een grote stoet van dorpsbewoners toog met fakkels van het monument aan de Dorpsstraat naar restaurant 'De Hof', als protest tegen de op handen zijnde herindeling. De SP, medestander van de Renswoudenaren, draagt de actie een warm hart toe. Het is om die reden dat de Veenendaalse SP-fractievoorzitter Jan Breur meeliep in de stoet.

In 'De Hof' hadden de provincies Gelderland en Utrecht een informatieavond georganiseerd over wat zij 'bestuurlijke versterking' van de gemeentes Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg (RSW) noemen. Deze informatieavond was het eindpunt van de fakkeltocht. De Renswoudenaren wilden massaal laten weten dat zij niet wilden samengevoegd worden met de twee andere gemeenten.

"RSW, slecht idee!" joelde een schare kinderen, die ook meeliep in de stoet. En daar hield het niet mee op. "Wij protesteren; RSW, krijg de kl*r*" en "RSW, k*tidee" werd er ook geroepen. Renswoude is boos over de geplande herindeling. Terecht; vindt de Veenendaalse SP-fractievoorzitter Jan Breur.

"De gedwongen herindeling van Renswoude is om vier redenen een slecht idee;" betoogt Breur, "democratisch, organisatorisch, financieel en sociologisch."

Het democratische argument ligt volgens Breur voor de hand. "Op het referendum bleek dat Renswoude nagenoeg unaniem tegen de herindeling was. Dat blijkt nu weer op de massale opkomst op de demonstratie. Doorzetting van de herindeling is een regelrechte schoffering jegens de Renswoudenaren!"

Ook organisatorisch kan de herindeling niet verdedigd worden in het voordeel van Renswoude. Breur: "Een herindeling levert per definitie een organisatorische crisis op. Terwijl lopende zaken doorgaan, moet de gemeentelijke organisatie vanaf het nulpunt worden opgebouwd. Verordeningen waarvan men niet eens wist dat ze bestaan, moeten opnieuw worden vastgesteld. Daar moet je geen organisatorisch gezonde gemeente als Renswoude voor willen opofferen."

Het aspect van de financieen is eerder deze week al aangestipt door de Veenendaalse SP. "Renswoude is al sinds jaar en dag financieel een stuk gezonder dan die andere twee gemeenten;" aldus Breur; "en dat hele IJslandgebeuren maakt het er niet beter op. Los van de vraag wiens schuld het is: de Renswoudenaren mogen deze last niet op hun bordje krijgen!"

Tot slot wijst Breur op het sociologische element in de kwestie. "De gemeente Renswoude is een hechte gemeenschap. Dat bleek ook uit de gesprekken die ik voerde op de demonstratie;" zegt de SP'er. "met een herindeling zet je het bestuur op afstand van de burger, terwijl die laagdrempeligheid en het gemeenschapsgevoel juist tot de sterke punten van Renswoude behoren.

Die hechte gemeenschapszin kwam zeker tot uiting op de demonstratie. Breur: "Dat een dorp als Renswoude, dat niet bekend staat om zijn rebelse karakter, zo massaal uitloopt voor één zaak... dat wil een heleboel zeggen. Ik hoop dat de Provinciebesturen dat ook beseffen..."