Financiering CSV heikel punt

4 december 2008

Financiering CSV heikel punt

De wijze waarop de nieuw te bouwen Unielocatie van de Christelijke Scholengemeenschap Veenendaal gefinancierd gaat worden is een heikel punt. Dit bleek in de vergadering van de Raadscommissie Welzijn van dinsdag 2 december, waar het onderwerp werd besproken. De verschillende partijen zijn er niet over uit wat de beste manier is.

Omdat de firma Boers, die het schoolgebouw moest realiseren, failliet is gegaan, zijn er de nodige moeilijkheden opgetreden. De bouw is vertraagd en er is nogal wat geld verdampt. Het College van Burgemeester en Wethouders wil 2,5 miljoen euro bijleggen om het gebouw er alsnog te laten komen. Het CSV zelf zegt 3,3 miljoen nodig te hebben.

De verschillende partijen zijn er niet over uit in hoeverre de gemeente moet bijdragen. GroenLinkser Jurgen Hillaert benoemde dat het failliet van Boers enkel verliezers kent. SGP'er Leunis van Klinken gaf een historisch overzicht, waarbij naar voren kwam dat het College steeds via een andere redenatie op 2,5 miljoen uitkwam.

Volgens de SP moet er gewoon het nodige geld worden geinvesteerd: 3,3 miljoen. Een constructie, waarbij 2,5 miljoen wordt ingezet en 8 ton achter de hand wordt gehouden voor wanneer die aantoonbaar nodig zou zijn, is voor de partij zeer goed bespreekbaar.

SP-woordvoerder Jan Breur gaf aan dat de huidige gebouwen van de Scholengemeenschap hard aan vervanging toe waren. Of dit een Unielocatie moet zijn, of Dependances, maakt de partij niet zoveel uit. Daarover verschuiven immers de visies constant.

Breur gaf aan dat het 'living building' concept van de Unielocatie weliswaar past bij het onderwijskundige concept, maar vroeg zich af of het gebouw ook berekend is op veranderende onderwijsvisies. Pas dan is een gebouw immers duurzaam. CSV-directeur Looyee antwoordde hierop bevestigend.

Ook gaf Breur aan dat de Scholengemeenschap een prachtig instituut is waar vakmensen worden opgeleid. "Het is een school waar we als Veenendaal trots op mogen zijn - en dat willen we graag zo houden. Laten we dus gewoon datgene investeren dat nodig is."

Behalve over het gebouw zelf - en bijbehorende financiering - is er ook gesproken over de hoogspanning die langs het toekomstige gebouw loopt. Volgens het College is de locatie veilig. Lokaal Veenendaal woordvoerster Mila Jansen wilde deze stelling getoetst zien door een onafhankelijk bureau. Een aantal partijen, waaronder de SP, sloot zich daar bij aan.

ChristenUnie, GroenLinks en de SP vinden dit een uitgelezen moment om een deel van de hoogspanningslijnen ondergronds te krijgen.