Verzelfstandiging zwembad als remedie tegen exploitatietekort?

1 februari 2009

Verzelfstandiging zwembad als remedie tegen exploitatietekort?

Om het exploitatiekort drastisch te verkleinen (waartoe de gemeenteraad unaniem opdracht heeft gegeven), heeft Wethouder Van Maanen gemeend dat verzelfstandiging de manier om te gaan is. In de commissie Welzijn van 20 januari schetste hij enkele scenario's en vroeg hij de fracties om een richting aan te geven.

Dat bleek niet al te gemakkelijk. De vertegenwoordigers van de verschillende partijen gaven vooral aan dat het ingewikkelde kost betrof. SGP-woordvoerder Both wilde bij elk scenario de pro's en de contra's helder hebben; iets wat nu nog niet gegeven was. Andere fracties, waaronder de SP sloten zich bij hem aan.

Woordvoerders Breur (SP) en el'Ktibi (PvdA) gaven aan dat exploitatie vooral met bezoekersaantallen te maken heeft. Deze zouden omhoog moeten.

Dick Roodbeen (ChristenUnie) herkende in de voorgestelde scenario's van interne- en externe verzelfstandiging vooral privatisering. Dat was niet juist, stelde wethouder Van Maanen, je moet het vergelijken met de regeling met theater 'De Lampegiet'.

Hoewel GroenLinks-woordvoerder Hillaert zeer gecharmeerd was van deze vergelijking, gaat hij volgens Roodbeen niet op.

SP-woordvoerder Breur plaatste tevens de kanttekening dat je erg zorgvuldig te werk moet gaan met uitbestedingen en verzelfstandigingen; in ieder geval totdat er een brede kerntakendiscussie is geweest. De gemeente heeft nu immers nog geen uitspraak gedaan over wat wel en niet tot haar takenpakket zou moeten behoren.

Die opmerking leidde tot een woordenwisseling met de Wethouder, die zich ongevoelig voor Breur's nuances toonde. Hij dichtte Breur (vooralsnog ten onrechte) de mening toe dat het om die reden maar helemaal niet moest doorgaan. Toen Breur hem op deze onjuiste interpretatie wees, weigerde Van Maanen dit van hem aan te nemen.

De scenario's worden verder uitgewerkt, en zullen later weer aan de commissie en uiteindelijk aan de gemeenteraad worden voorgelegd.