Beckerman nog altijd populair als commissievoorzitter

23 april 2009

Beckerman nog altijd populair als commissievoorzitter

De stemming voor nieuwe commissievoorzitters tijdens de gemeenteraadsvergadering van 16 april nam een verrassende wending. Jolanda de Heer (ChristenUnie) werd met 32 van de 33 stemmen gekozen als voorzitter van de Commissie Werk. Adri Janssen (PvdA), die kandidaat was als voorzitter van de Commissie Welzijn, werd met een veel minder brede steun gekozen.

Janssen kreeg weliswaar een meerderheid voor zich, maar die bestond slechts uit 22 van de 33 stemmen. Verder waren er 2 blanco stemmen uitgebracht en maarliefst 9 op Frits Beckerman - die niet eens kandidaat was voor het commissievoorzitterschap. In tegendeel: hij had juist afstand gedaan van die functie.

Frits Beckerman was tot voor kort fractievoorzitter van de PvdA en voorzitter van de Raadscommissie Welzijn. Janssen, de nieuwe PvdA-fractievoorzitter, nam met zijn verkiezing ook Beckerman's rol als commissievoorzitter over. Volgens de Veenendaalse Krant zouden de stemmen op Beckerman kunnen worden uitgelegd als protest tegen de gang van zaken rond de functiewissel.

Omdat de stemming anoniem plaatsvond, zal het een raadsel blijven wie er op Beckerman gestemd hebben. SP-raadslid Jan Breur was het in ieder geval niet. Breur: "Ik heb enorme waardering voor Beckerman, maar ik heb gewoon op Janssen gestemd. Er is al genoeg gedoe geweest rond de commissievoorzitterschappen."