ALGEMENE BESCHOUWINGEN 2009: Beschavingscrisis

24 juli 2009

ALGEMENE BESCHOUWINGEN 2009: Beschavingscrisis

Op maandag 6 juli is in een lange vergadering van de gemeenteraad de Kadernota vastgesteld. Traditiegetrouw hielden de acht verschillende fracties in de gemeenteraad hun algemene beschouwingen. Voor de SP stond deze in het teken van de beschavingscrisis.

In zijn betoog stond SP-fractievoorzitter Jan Breur stil bij de economische crisis, de klimaatcrisis en tal van andere crises waarmee de wereld te kampen heeft. In zijn analyse betoogde hij dat het gevoel van gemeenschap en verantwoordelijkheid was verdwenen; uitgebannen door de neoliberale ik-mentaliteit.

Het gebrek aan gemeenschapszin duidde hij ook als bodem van de problemen in het centrum en de schrijverswijk. De jongeren aldaar voelen een afstand tussen hen en de rest van de samenleving, en gedragen zich daarom niet meer als leden daarvan. En mensen die overlast ervaren, spreken de 'plegers' ervan niet meer van mens tot mens (zoals het in een samenleving zou moeten), maar schakelen al snel de politie in.

Breur pleitte namens zijn partij voor hernieuwde gemeenschapszin; een samenleving die solidariteit, verantwoordelijkheid en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan.

De algemene beschouwingen van de SP zijn integraal na te lezen op het weblog.