Breur opent bioscoop

4 juli 2009

Breur opent bioscoop

SP-fractievoorzitter Jan Breur heeft afgelopen woensdag, 1 juli, bioscoop One 2 See (voormalig Hofplein) geopend. Hiermee heeft Veenendaal officieel weer een bioscoop. Behalve het doorknippen van een lintje en de nodige toespraken, werd er ook een film - Ice Age 3 - vertoond (Nederlandse premiere), waren er hapjes en drankjes (waaronder een champagnetoren) en een optreden van Mark & the Spies.

Het afgelopen jaar heeft de SP zich hard gemaakt voor een bioscoop in Veenendaal. Nadat het College van Burgemeester en Wethouders in januari aangaf geen exploitant te kunnen vinden, vroeg de partij blijvend aandacht voor het onderwerp. De SP deed dit door een publieksactie en schriftelijke vragen. In zijn toespraak refereerde Breur aan deze geschiedenis.

Breur gaf aan dat, hoewel hij de betrokkenheid van de SP niet onder stoelen of banken stak, de ware helden in dit verhaal natuurlijk de exploitanten zijn die de handschoen hebben opgevat; Marco de Cock en Glenda Hoefnagel. Hij prees hun inzet, wenste hen veel succes toe en feliciteerde hen en hun medewerkers.

In zijn toespraak stond hij ook even stil bij de nieuwe naam van de bioscoop, One 2 See. Veenendalers kennen de bioscoop als Hofplein en het is te verwachten dat dit niet snel zal veranderen. Breur: "Voor veel Veenendalers heet de AnyTyme nog altijd de Vork, en iedereen kan je blindelings de weg naar het Zwaaiplein – dat al lang niet meer bestaat – wijzen." Het belangrijkste is echter dat de Veenendalers weten waar ze moeten zijn voor films; met de naam komt het vanzelf wel goed.

De ruwe versie van Breur's speech is te lezen op het weblog