Langdurigheidstoeslag tot 115%; onvoldoende steun

4 juli 2009

Langdurigheidstoeslag tot 115%; onvoldoende steun

Een voorstel van de SP om langdurigheidstoeslag toe te kennen tot een inkomensgrens van 115% van het sociaal minimum heeft geen meerderheid gehaald in de gemeenteraad. De gehanteerde inkomensgrens komt nu op 105%.

In de commissie Werk van 18 juni kondigde de SP aan met een voorstel te komen. Vanuit de andere fracties is er daar toen niet op gereageerd, maar op de raadsvergadering van 2 juli - toen het voorstel ter besluitvorming voorlag - vond de partij de PvdA en de ChristenUnie aan haar zijde als mede-indieners. De overige partijen steunden het voorstel echter niet, waardoor er geen meerderheid behaald kon worden.

De SP koos voor de 115%, omdat dit aansluit bij de inkomensgrens die de gemeente hanteert bij het armoedebeleid. Daarnaast speelt ook het menselijke aspect van de zaak een belangrijke rol in deze keuze.

Breur: "Armoede is geen pretje. Zeker niet wanneer je er langere tijd toe veroordeeld bent. Je reserves – je spaargeld, dus – slinken, en daarmee ook de mogelijkheden om kleding te kopen, tegenvallers op te vangen, noodzakelijke goederen aan te schaffen en simpelweg mee te doen in de samenleving. Langdurig leven rond het sociaal minimum is welhaast een onmenselijke opgave. Het is onze morele plicht als samenleving om deze mensen zo goed mogelijk bij te staan."

Tijdens de discussie bleek ook eens te meer, hoe lastig het is om een eenpersoonsfractie te zijn en dus overal alles van te moeten weten. Op een vraag van GroenLinks-raadslid Mirjam van Beveren over de dekking had Breur geen antwoord paraat. Zijn veelbetekenende 'tsja' moest hij bekopen met een lachsalvo. PvdA-fractievoorzitter Adri Janssen schoot hem te hulp, door voor te stellen de dekking mee te nemen in de Kadernota, die a.s. maandag wordt behandeld. Bij andere voorstellen, zoals de Cultuurnota, is ook voor deze manier gekozen.

Toen Burgemeester Elzenga het woord wilde geven aan Wethouder van Maanen, gaf Breur aan dat dit onterecht was. Het standpunt van de wethouder was immers al duidelijk, en er was hem geen vraag gesteld. De discussie over de langdurigheidstoeslag was nu een gelegenheid van de gemeenteraad.

Van Maanen kreeg toch het woord. Toen hieruit een discussie voortvloeide, pleegde Elzenga een interventie. Breur en Van Maanen zouden 'te wreed' naar elkaar zijn. Wederom een foute beslissing van de Burgemeester, volgens Breur, omdat het een zuivere, politiek inhoudelijke discussie betrof. Toen hij dit wilde aangeven aan de Burgemeester, werd hij afgekapt: "Nu zit u alweer in die microfoon te blazen!" was de reactie van de burgervader.

In het eerstvolgende raadspresidium zal Breur terugkomen op het optreden van de Burgemeester.