SP redt sociale kaders

24 juli 2009

SP redt sociale kaders

De SP heeft de sociale kaders van Veenendaal gered. De ene zetel die de partij rijk is in de gemeenteraad gaf de doorslaggevende stem in een sub-amendement (wijzigingsvoorstel op een wijzigingsvoorstel) dat de sociale kaders moest veiligstellen in een ophandenzijnde bezuinigingsronde.

De VVD wilde dat de meerjarenbegroting sluitend werd gemaakt voor de begrotingsbehandeling in november. Hierbij mocht de burger geen lastenverzwaring ondervinden. De partij diende hiertoe samen met de ChristenUnie een amendement (wijzigingsvoorstel) in op de kadernota.

Omdat dit wijzigingsvoorstel simpelweg 'bezuinigen' zou betekenen, en dat dit ten koste zou gaan van sociale thema's, kwamen coalitiegenoten PvdA, CDA en Lokaal Veenendaal in het geweer. Zij stelden een sub-amendement op, waarin de eis van de VVD en ChristenUnie om geen boventrendmatige lastenverzwaringen door te voeren, werd vervangen door de eis om de sociale kaders overeind te houden.

Stemming over het sub-amendement eindigde met een 16-15 voor de wijziginging van PvdA, CDA en Lokaal Veenendaal. Er zat dus één stem verschil in de uitslag, waarmee weer eens bewezen is dat een eenpersoonsfractie van cruciaal belang zou zijn.

De SP stemde tegen het uiteindelijke amendement (sluitende meerjarenbegroting met behoud van sociale kaders), omdat de partij dit net iets te ambitieus voor de realiteit vindt.

"In de praktijk komt het er op neer dat het College drie weken de tijd heeft om een meerjarenbegroting sluitend te krijgen. Dat in economisch stormachtige tijden, en terwijl de urgentie niet zo hoog is. Uiteindelijk zijn alleen de jaren 2012 en 2013 niet sluitend; 2010 en 2011 wel." Aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. "Ook wij willen graag een sluitende meerjarenbegroting, maar we geven het College liever een jaartje extra om het goed te doen, dan de haastklus die nu gevraagd wordt."