Beeldkwaliteitsplan voor 't Dorp

27 september 2009

Beeldkwaliteitsplan voor 't Dorp

Op donderdagavond 24 september is het beeldkwaliteitsplan voor het winkelgebied vastgesteld door de gemeenteraad. Inzet van de SP hierbij was om de oude 'look' van het centrum na te streven - zoals ook de wens was van de Veenendalers zelf. Wethouder Sanders zag niet zoveel in historiserend bouwen, omdat dat na verloop zou gaan 'stinken', maar gaf wel aan rekening te houden met het Veenendaal-gevoel, zoals ook bij Brouwerspoort.

SP-fractievoorzitter Jan Breur gaf aan dat moderne architectuur best mooi kan zijn, maar niet passt in het centrum dat de Veenendalers voor ogen hebben. Met een aantal voorbeelden lichtte hij zijn standpunt toe.

"Het nieuwe pand van ’t Gelag is erg mooi, maar het behoeft geen betoog dat zoiets niet aan de hoofdstraat zou moeten. De schoenendump op de hoek hoofdstraat/markt is een vergissing. Niet dat er geen schoenendump moet zijn, maar het pand is zó lelijk. En als we kijken wat de buren doen… ik heb hier plaatjes van de H&M en de NewYorker in Ede. Die gebouwen getuigen evenzeer van slechte smaak als het terugtrekken uit de FoodValleyClassic."

Om te voorkomen dat de oude en beeldbepalende panden in de verdrukking zouden komen naast schreeuwerige nieuwlichterij, was de SP mede-indiener van een motie van de ChristenUnie die het aantal bouwlagen beperkt. Een motie van GroenLinks om met een goed beleid voor de oude panden te komen kreeg ook steun van (onder andere) de SP.

ChristenUnie, GroenLinks en SP dienden gezamenlijk een motie in om kunstwerk 'de Krul' vooralsnog ongemoeid te laten. In het beeldkwaliteitsplan staat geschreven dat deze verwijderd danwel verplaatst zou worden. De partijen zijn voor behoud van 'de Krul' en vinden de vaststelling van het beeldkwaliteitsplan überhaupt niet het moment om over het lot van dit kunstwerk te beslissen.

Breur: "[De krul is] één van de weinige kunstwerken in de Veense openbare ruimte die daadwerkelijk een dialoog met zijn omgeving aangaat. Mijn partijgenoot Pottjewijd heeft in de commissie al aangegeven dat dit kunstwerk behouden moet worden of – als het echt niet anders kan: verplaatst. Maar daar gaan we het nog over hebben. Het beeldkwaliteitsplan is niet het kader waarbinnen we hierover moeten beslissen."

Bij vaststelling van het beeldkwaliteisplan heeft de gemeenteraad gekozen voor een hoogwaardige, typisch Veense, dorpse uitstraling. Of hierbij voldoende wordt rekening gehouden met de wens van de Veenendalers om de ouderwetse kwaliteit na te streven, zal de toekomst leren. De SP zal het in ieder geval nauwlettend in de gaten houden.

De toespraak van Jan Breur en de tekstbijdrage van de SP aan de gemeentepagina in de Veenendaalse Krant zijn na te lezen op het weblog (veenendaal.sp.nl/weblog)