Centrum voor Jeugd en Gezin; geen loket maar een Fred

10 september 2009

Centrum voor Jeugd en Gezin; geen loket maar een Fred

De SP is zeer positief over het Plan van Aanpak voor het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), dat dinsdag 8 september behandeld werd in de commissie Middelen. Wel gaf fractievoorzitter Jan Breur een paar belangrijke wenken mee aan wethouder Pilon, die zich hiervoor zeer ontvankelijk opstelde.

De titel van het stuk 'De Jeugd Centraal' had Breur wel aan het denken gezet: enerzijds was het goed te lezen dat niet "banketbakkers of vastgoedfarmaceuten" centraal staan in het beleid, anderzijds suggereert het dat het niet iets vanzelfsprekends is. Reden dus om op je qui vive te zijn; er is een inhaalslag te maken.

Het centraal stellen van de jeugd behelst vooral dat het CJG de bureaucratische schakels tussen jeugd en hulpverlening overbrugt, en niet zelf een nieuwe schakel vormt. Breur: "Als het weer een nieuw kastje is dat naar de muur wijst, is alle geld en energie die er ingestoken wordt verspilde moeite."

Breur ging ook in op de adviezen die het WMO-forum en de Veense Jongerenraad gegeven hadden. Die laatste adviseerde om in te zetten op moderne communicatiemethoden zoals MSN en SMS. Breur zette hier tegenover dat daar niet blind op moest worden gestaard: "Geen loket, maar een Fred in elke wijk, is wat de jongeren in, bijvoorbeeld, de Ellekoot willen. Iemand bij wie ze direct terecht kunnen met hun vraag, en die ze gelijk verder kan helpen."

Over de naam verschilde Breur echter van mening met de andere partijen. De SP'er vond het onnodig dat het CJG een andere naam krijgt, zoals in het plan van aanpak werd geopperd.

Breur: "Het gaat erom dat de boel werkt, en dan zal het de mensen worst wezen of het Centrum voor Jeugd en Gezin heet of de Young Identities Pancake Club. Die vraag staat centraal, en dat is hetgene waar we ons mee bezig zouden moeten houden. Niet met marketing-technische onzin!"

Wethouder Pilon gaf echter aan dat uit de pleingesprekken die hij hierover heeft gehouden blijkt dat 'Centrum voor Jeugd en Gezin' en besmette naam heeft bij jongeren, en vooral associaties met problemen oproept. Hierdoor zou er een onnodige drempel bestaan voor jongeren om zich tot het CJG te richten.

Breur bleek gevoelig voor dit argument: "Ik heb u gehoord en u hebt me overtuigd. Die kunt u vast in uw zak steken."