Discussie overlast Ellekoot eindigt met sisser

22 september 2009

Discussie overlast Ellekoot eindigt met sisser

De door de VVD aangevraagde discussie over de overlast in winkelcentrum 'de Ellekoot' bleek in politiek opzicht een storm in een glas water. Geen fel debat, maar een brede consensus: de zorgen werden door iedereen gedeeld. Afgelopen vrijdag ging er een brief uit van burgemeester Elzenga naar de commissie middelen, waarin de te nemen maatregelen uiteen worden gezet. Het samenscholingsverbod van de PvdA hoort daar niet bij.

Er komt extra toezicht door de politie. Burgemeester Elzenga en wethouder Pilon gaan in gesprek met de jongeren. Ook wordt er ingezet op contact met bewoners en ondernemers. Wie de regels overtreedt, kan rekenen op een lik-op-stuk-aanpak. Elzenga sprak in de vergadering van de commissie Middelen van 9 september van 'weekendarrangementen'; wie rottigheid uithaalt mag het weekend doorbrengen in een justitiecel in Utrecht.

Met het samenscholingsverbod van de PvdA werd al gauw korte metten gemaakt. VVD-woordvoerder Ronald Veen, die als eerste mocht spreken, gaf vrijwel gelijk al aan niets in deze maatregel te zien.

PvdA-woordvoerder Martijn Beek krabbelde hierop dan ook snel terug. In tegenstelling tot wat er in de media werd gesuggereerd, bleek dat het samenscholingsverbod niet zozeer een concreet voorstel was, maar meer een suggestie of denkrichting.

Jan Breur, fractievoorzitter van de SP, heeft nooit veel in het samenscholingsverbod gezien. Zoiets zou de overlast enkel verplaatsen. Een combinatie van heldere afspraken, goede handhaving en een versteviging van het Jongerenwerk levert immers veel meer op - zo zegt de SP.