Waardering voor alle vrijwilligers, in het bijzonder voor VIT

22 september 2009

Waardering voor alle vrijwilligers, in het bijzonder voor VIT

Op woensdag 16 september vond er een groot feest plaats, ter ere voor de vrijwilligers van Veenendaal. In het midden van de Lampegietersweek was er een gratis avond voor deze zeer belangrijke mensen. SP'ers Jan Breur en Gert Worst waren hierbij aanwezig.

Eén groep vrijwilligers werd extra in het zonnetje gezet. Dat zijn de vrijwilligers van VIT (Vereniging Intensieve Thuiszorg), die zich bekommeren om hun stervende medemens - thuis of in de Hospice. Zij wonnen de vrijwilligersprijs, die dit jaar voor het eerst werd uitgereikt.

Veenendaal kent relatief weinig vrijwilligers, zo stelde Burgemeester Elzenga. Hij verklaarde dit door het feit dat Veenendalers hun activiteit niet als 'vrijwilligerswerk' bestempelen, maar gewoon datgene doen wat ze leuk of belangrijk vinden. Vrijwilligerswerk wordt volop gedaan, maar nauwelijks zo genoemd.

SP-fractievoorzitter Jan Breur weet als vrijwilliger (Bouwdorp, en reserve bij Escape) hoe belangrijk dit schouderklopje is: "Vrijwilligerswerk moet erg vaak zijn eigen beloning zijn. Eén avondje waarop kosten nog moeite bespaard worden om die waardevolle mensen eens in het zonnetje te zetten is een schitterende manier om eens iets terug te doen."