Hanneke Zwart 30 jaar in het vak

7 oktober 2009

Hanneke Zwart 30 jaar in het vak

De afgelopen week was een goede week voor de kunst. Werd vorige week zaterdag nog de expositie 'MENS en EMOTIE' aan de kunstplaats geopend; afgelopen vrijdag was het de beurt aan Hanneke Zwart. Omdat zij 30 jaar kunstenares is, heeft zij een overzichtstentoonstelling ingericht in haar atelier, tuin en huis.

Vrienden, kunstliefhebbers en andere relaties waren massaal toegestroomd om de jubilaresse te feliciteren met haar grote dag. De eer viel aan fractievoorzitter Jan Breur om namens de SP de felicitaties over te brengen.

Onder de nieuwe molen, in het 'domein' van Hanneke Zwart, is te zien wat zij zoal de afgelopen 30 jaar heeft gemaakt.

In de tuin staat onder meer een beeld van een corpus dat door een muur breekt. Het beeld is aangeboden geweest aan de gemeente Veenendaal en heeft zelfs een tijd bij de begraafplaats op proef gestaan. Het beeld zou immers mooi de overgang van de ene wereld naar de andere symboliseren.

Toch heeft de gemeente het beeld niet aangenomen. Waarom, daar kan men alleen maar naar gissen.

Er wordt gespeculeerd dat het beeld op aandringen van orthodox-christelijke kringen is geweigerd; die zouden er 'iets naakts' in hebben gezien. Of een dergelijke speculatie op waarheid berust; dat is een kwestie van geloven...