SP-Crisispakketten hit in Veenendaal

5 oktober 2009

SP-Crisispakketten hit in Veenendaal

Zaterdag 3 oktober heeft de Veenendaalse SP-afdeling ‘crisispakketten’ uitgedeeld in de hoofdstraat. De pakketten, die als warme broodjes over de toonbank gingen, waren een protest tegen de afwachtende houding van het kabinet Balkenende IV. De crisispakketten waren gevuld met het nodige actie- en informatiemateriaal, met ondermeer aandacht voor de 65 blijft 65-campagne.

Het Veense winkelpubliek was blij verrast met de goedgevulde tasjes. De kwinkslag ‘crisispakket’ werd zeer goed ontvangen, en zelfs bij de enkeling die het pakketje niet aannam verscheen een glimlach.

Behalve dat er pakketten werden uitgedeeld, vonden er ook diverse gesprekken plaats. Mensen maken zich zorgen over de crisis en zijn boos omdat de bankiers ongestraft wegkomen en hun bonussen binnen blijven harken, terwijl de gewone mens het gelag van deze zware tijden moet betalen.

SP-afdelingsvoorzitter Jaap Pottjewijd: “Mensen worden er moe van. Zij leven in onzekerheid, het kabinet zit op z’n handen en bankiers worden alsmaar ingedekt. Het moet echt anders, maar de politieke elite durft er niet aan.”

De slogan ’65 blijft 65’ stond gedrukt op een spandoek dat aan de SP-kraam bevestigd was en door de krachtige wind sterk opbolde. De inzet van de SP rond de ophanden zijnde verhoging van de AOW-leeftijd was al van ruime afstand te zien en kon rekenen op een brede instemming. Een enkeling gaf echter juist aan blij te zijn dat hij na z’n 65e door mocht werken, maar dat was dan ook niet de strekking van de actie. Pottjewijd: “Wie na z’n 65e kan en wil doorwerken moet daarvoor geen strobreed in de weg worden gelegd. Wij voeren actie zodat mensen mógen stoppen op hun 65e, niet zodat ze móeten.”