WMO is meer dan alleen hulp in de huishouding

15 oktober 2009

WMO is meer dan alleen hulp in de huishouding

Donderdag 8 oktober vond er in de aula van het Christelijk Lyceum Veenendaal (CLV) een beleidsconferentie over de WMO (Wet op de Maatschappelijke Ondersteuning) plaats. Diverse organisaties en partijen waren hierbij vertegenwoordigd. Namens de SP was het 'welzijnsduo' Fatima Bich-Bich en Jan Breur aanwezig.

Op die avond gaf wethouder Jaap Pilon aan er ontzettend van te balen dat het zo gruwelijk mis was gegaan met de hulp in de huishouding, de afgelopen zomer. 'Den Haag' heeft Veenendaal en de andere Nederlandse gemeenten met de WMO opgezadeld; het is aan Veenendaal daar het beste van te maken. Over het algemeen gaat dat aardig, maar de ramp met de thuiszorg/hulp in de huishouding is een behoorlijk smet op het Veense blazoen.

Toch gaat de WMO over meer dan alléén de hulp in de huishouding. En hoe belangrijk dat onderdeel ook is, de overige onderdelen verdienen ook de nodige aandacht. Het waren dan ook juist de 'andere' onderwerpen die deze avond in de kijker werden gebracht. De aanwezigen discussieerden volop, en kregen tussentijds gezongen samenvattingen van de speciale zanger/notulist.

Verdeeld over een viertal groepen, spraken de aanwezigen over het Centrum voor Jeugd en Gezin, Activerende Begeleiding, het betrekken van allochtonen bij de WMO, en eenzaamheid onder ouderen.

De SP is blij met zulke beleidsconferenties. Ze brengen de mensen die zich op verschillende manieren bezighouden met de WMO samen, en maken duidelijk dat de WMO van ons allemaal is. Al heeft niemand er om gevraagd...