'Zoeklocatie Achterberg' uit beeld

15 oktober 2009

'Zoeklocatie Achterberg' uit beeld

In de structuurvisie, die maandagavond 12 oktober voorlag aan de commissie Stad, wordt aangegeven dat de 'zoeklocatie Achterberg' niet meer in beeld is voor bebouwing ten behoeven van Veenendaal. Deze zoeklocatie zou ten koste gaan van een uniek deel van het Binnenveld. Gedurende 2008 heeft het comité 'Hier Niet Bouwen', waarvan ook de SP deel uitmaakte, actie gevoerd tégen deze zoeklocatie en vóór behoud van het Binnenveld.

CDA-woordvoerder Bert Duijker noemde de actie 'voorbarig', omdat het Binnenveld nu toch behouden blijft. Zijn fractie steunde het onderzoek naar de zoeklocatie om, naar eigen zeggen, tegenargumenten tegen het bestemmen van deze locatie voor bouw te verzamelen. Uit het onderzoek kwamen echter alleen de argumenten naar voren die daarvoor al bekend waren. Ditmaal waren deze argumenten kennelijk wel voldoende, en hoeft verder onderzoek ook van het CDA niet meer.

Jaap Pottjewijd, die namens de SP het woord voerde, vond de 'Hier Niet Bouwen'-actie helemaal niet voorbarig. De argumenten tegen bebouwing van de locatie waren immers al bekend. Het mobiliseren van een tegengeluid is dan niet voorbarig, maar helder voor je standpunt uitkomen.

Voor het College waren de argumenten om af te zien van het bebouwen van het Binnenveld bij Achterberg, dat het schade zou toebrengen aan de groene omgeving bij Veenendaal. Dit was in 2008 ook één van de argumenten van de SP om zich te verzetten tegen deze zoeklocatie.

Dat de SP blij is met het gewonnen gelijk rond het Binnenveld, maakt nog niet dat de partij automatisch ook instemt met de structuurvisie. Het document beslaat een veelheid aan ambities, bijvoorbeeld over groei en de regionale opvangtaak van de gemeente. Dit maakt het moeilijk voor de partij om goedkeuring eraan te verlenen.

De partij beraadt zich nog op haar definitieve standpunt.