Campagne van start op XVIe congres

31 januari 2010

Campagne van start op XVIe congres

Hoewel het podium in het nieuwe Luxortheater in Rotterdam niet bijzonder klein is te noemen, was het toch aardig krap toen partijvoorzitter Jan Marijnissen alle lokale lijsttrekkers naar voren riep. Onder hen was de Veenendaler Jan Breur.

Op het XVIe congres van de SP was er een hoop te doen. Vernieuwing van het beginselprogramma en de verkiezing van het partijbestuur. Ook ging hier de landelijke actie ‘schoon genoeg’ van start: schoonmakers pikken de uitbuiting van hun beroepsgroep niet langer. Uiteraard werden zij gesteund in hun actie door alle congresgangers. Namens Veenendaal waren dit afdelingsvoorzitter Marcel van Nieuwamerongen en lijsttrekker Jan Breur.

Het congres werd afgesloten met de aftrap van de campagnes voor de gemeenteraadsverkiezingen. Breur en alle andere SP-lijsttrekkers werden op het podium uitgenodigd om met Bob Fosko mee te zingen met het nieuwe campagnelied ‘Jij. Ik. Wij. SP!’. Uiteraard werd ook het partijlied ‘Een Mens is Meer’ ten gehore gebracht.

Voor de toegestroomde media was een andere vraag erg belangrijk: hoe reageert de SP op de Den Uyl-lezing van PvdA-leider Bos? Bos had eerder die week erkend dat het kapitalisme ontwrichtend werkt voor de samenleving. Ook had hij afstand genomen van de derde weg, waarmee destijds de ‘ideologische veren’ werden ‘afgeschud’.

Een verslaggever van Radio 1 vroeg Breur, of hiermee de deur was geopend voor samenwerking tussen de PvdA en de SP. “Als SP zijn we altijd voorstander van samenwerking, maar dan moet er wel een inhoudelijke basis voor zijn;” antwoordde de Veense SP-lijsttrekker. “Als Wouter Bos echt achter zijn woorden staat, dan is dit het moment.”

Nu de campagne officieel van start is, zal de SP ook in Veenendaal ‘los gaan’. Op 6 februari a.s. zal de partij zich presenteren op de markt in Veenendaal.