Aanbesteding thuiszorg is breekpunt voor SP

23 februari 2010

Aanbesteding thuiszorg is breekpunt voor SP

De thuiszorg zal in Veenendaal niet meer worden ingekocht via een traject van aanbesteding. Althans, niet als de SP in het college van Burgemeester en Wethouders deelneemt. De partij merkt dit aan als breekpunt in de onderhandelingen.

“Natuurlijk zullen we compromissen moeten sluiten,” aldus lijsttrekker Jan Breur. “Je geeft wat, je neemt wat. Zo gaan die dingen. Maar wij kunnen het niet over ons hart verkrijgen om thuiszorg in de aanbesteding te laten, met alle onzekerheden die daaruit volgen.”

In een traject van aanbesteding kunnen verschillende thuiszorgaanbieders zich in de markt prijzen. Om de thuiszorg te mogen leveren bieden ze het dan zo goedkoop mogelijk aan. Soms bieden ze zichzelf goedkoper aan dan dat ze aankunnen.

“Op het moment dat een aanbieder niet kan leveren voor de afgesproken prijs, zal hij kosten gaan drukken,” legt Breur uit. “Bezuinigen dus. Die bezuinigingen gaan nooit ten koste van de directeur, maar altijd van het personeel. Van de mensen die het moeten doen. En het gaat ten koste van de kwaliteit van zorg. Dus ook de mensen die de zorg nodig hebben zijn de dupe.”

Onlangs stemde een meerderheid van de Tweede Kamer voor een aantal wetsvoorstellen van SP-fractievoorzitter Agnes Kant. Eén van de aangenomen wetten houdt in dat thuiszorg niet persé hoeft te worden ingekocht via een aanbestedingstraject. Wat de Veense SP betreft wordt deze mogelijkheid met beide handen aangegrepen om de kwaliteit van thuiszorg te waarborgen.

Het is niet voor het eerst dat de Veense SP lokaal inspeelt op ontwikkelingen in de landelijke politiek. Toen in de Tweede Kamer is besloten dat ondernemers die rond het sociale minimum leven vrijgesteld kunnen worden van gemeentelijke belastingen, was Breur er als de kippen bij om dit ook in Veenendaal te regelen. Hij diende hiervoor een motie in, die unaniem door de gemeenteraad werd aangenomen.

Of de SP deel zal uitmaken van het College van Burgemeester en Wethouders hangt af van een aantal factoren. Ten eerste is daar natuurlijk het aantal zetels dat de partij in de gemeenteraad zal hebben na de verkiezingen van 3 maart. Minstens even belangrijk is de vraag in hoeverre de SP het eens zal kunnen worden met mogelijke coalitiepartners. De kwaliteit van de thuiszorg weegt hierbij voor de SP zo zwaar, dat het een breekpunt is.