Ludieke actie SP voor huisartsenpost

11 april 2010

Ludieke actie SP voor huisartsenpost

Zaterdag 17 april zal de SP als vanouds actievoeren in Veenendaal. De partij vraagt hiermee aandacht voor een huisartsenpost. Veenendalers zijn nu aangewezen op Ede, terwijl een plaats van 65.000 inwoners toch echt een eigen huisartsenpost verdient.

Op de actie wordt breed ingestoken met posters, een ludieke stunt en het ophalen van handtekeningen. De partij wil hiermee iedereen die werkt aan de komst van een huisartsenpost in Veenendaal een steuntje in de rug geven.

“In de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen is de huisartsenpost bij verschillende partijen ter sprake gekomen,” licht initiatiefnemer Leo van der Flier toe, “maar de discussie verdwijnt na verloop van tijd steeds terug naar de achtergrond. Het is nu tijd om door te pakken.”

Wie buiten kantoortijden bijvoorbeeld wordt overvallen door koorts, iets in z’n oog krijgt, een teek op z’n lichaam ontdekt of door z’n enkel gaat, moet nu naar de huisartsenpost in het Gelderse Valleiziekenhuis in Ede. Heb je geen auto tot je beschikking, dan kan de reistijd met het openbaar vervoer al gauw oplopen tot meer dan een uur – alleen al om er te komen.

“In het Medisch Centrum aan de Industrielaan of de Polikliniek aan de Kerkewijk kan je makkelijk een huisartsenpost vestigen,” aldus Van der Flier. “Veel is er niet voor nodig, alleen een beetje goede wil.”

Het is niet voor het eerst dat de SP actie voert voor een huisartsenpost. Het was ook het onderwerp van de allereerste SP-actie in Veenendaal, in 2002. Dat jaar werden er een kleine 6000 handtekeningen opgehaald door de partij. Deze werden in de Sinterklaastijd door niemand minder dan de Rolstoelpiet aangeboden aan toenmalig wethouder Renate Westerlaken-Loos.