Geslaagde ‘meidag’

4 mei 2010

Geslaagde ‘meidag’

De SP kijkt terug op een geslaagde viering van de Dag van de Arbeid op zaterdag 1 mei in bioscoopcafé One2Drink. De meidagviering vond plaats in een intieme setting en bood een afwisselend programma.

Het thema van deze Dag van de Arbeid was ‘diversiteit’. Dit thema werd tot uiting gebracht door de zeer diverse optredens van de Congolese band Solo-N’Dinga, de dichter Maularia Fist en de rapformatie Highsquad.

Gökhan Çoban, de voorzitter van de Adviesraad Gemeentelijk Diversiteitsbeleid Veenendaal, werd geïnterviewd door fractielid Fatima Bich-Bich. In het gesprek kwamen de bezigheden van de adviesraad, de ontwikkelingen van de arbeidsmarkt en de positie van allochtonen daarin naar voren.

De aloude arbeidersstrijd is op deze Dag van de Arbeid zeker niet over het hoofd gezien. Dichter Maularia Fist had verschillende gedichten over arbeid, emancipatie en het armoedevraagstuk in z’n repertoire. Highsquad bewees dat protestliederen nog altijd een actueel fenomeen zijn. Zij brachten nummers als ‘Stik er maar in, Den Haag’ en ‘Schijt aan beleid’ ten gehore.

Tussen de bedrijven door passeerden SP-liederen als ‘Een mens is Meer’ en ‘Een beter Nederland begint hier’ de revue. Van een stokoude opname van de ‘Internationale’ klonk het eerste couplet.

De SP wil de 1 mei-traditie nieuw leven inblazen en het feest een jaarlijks te organiseren. Ideeën hiervoor zijn er te over binnen de Veense SP-afdeling.