Wethouder weigert handtekeningen

13 juli 2010

Wethouder weigert handtekeningen

Wethouder Bouwmeester weigert de handtekeningen, die de SP heeft verzameld voor een huisartsenpost in ontvangst te nemen. Hij ziet het streven naar huisartsenzorg in Veenendaal niet als een taak voor de gemeente.

Na verschillende vergeefse verzoeken om een afspraak te maken, legde Bouwmeester een voorwaarde op tafel. Hij wilde ze wel in ontvangst nemen, maar alleen onder de voorwaarde dat er vertegenwoordigers van de zorgverzekeraar en de huisartsen bij aanwezig waren, zodat hij kon zeggen dat de gemeente hierin niets wil doen.

De SP is het daarmee niet eens. “De gemeente heeft wel degelijk een rol hierin, al is het misschien slechts een bemiddelende rol,” geeft afdelingsvoorzitter Marcel van Nieuwamerongen aan. “De gemeente hoort op te komen voor de belangen van haar inwoners. Het is triest dat Bouwmeester dat niet wil doen.”

Ook het niet willen aannemen van de handtekeningen, ziet de SP als een onheuse stap. “Het is ongekend dat een wethouder geen handtekeningen wil aannemen,” aldus Van Nieuwamerongen, “Als je die beleefdheid niet kunt opbrengen, geef je feitelijk aan maling te hebben aan die 4.000 mensen die hun wens te kennen geven.”

De handtekeningenactie was bedoeld als een steuntje in de rug, en zeker niet als kritiek. Door de starre houding van Bouwmeester, heeft hij echter wel de deur naar kritiek opengezet. Van Nieuwamerongen: “Hij wil de handtekeningen niet aannemen, hij wil geen onderzoek naar een kleine theaterzaal doen, hij zet de huishoudelijke hulp voor 30 mensen stop… In de korte tijd dat hij nu wethouder is, is hij vooral bezig om verantwoordelijkheden af te stoten.”

Van Nieuwamerongen en zijn SP laten zich echter niet ontmoedigen. Donderdag 15 juli zullen de handtekeningen op een alternatieve wijze toch nog aan de gemeente worden aangeboden. Wie hierbij aanwezig wil zijn, kan zich om 19.15 op die dag aansluiten.

Activiteiten rond de zorgverzekeraar en de huisartsen zijn in voorbereiding.

De SP zal deze kwestie na het zomerreces aankaarten in de gemeenteraad.